fredag 20 februari 2009

Modo, trots allt?

Häromdagen skrev jag att Rögle i princip var klara för Kvalserien. Det var givetvis helt fel. Fortfarande ligger man pyrt till men efter gårdagens livsviktiga seger över Modo ser det en aning ljusare ut. Modo däremot är återigen farligt nära fiasko.

Själv stack jag ut hakan redan i början av januari och tippade Modo i Kvalserien. Det var givetvis en vild chansning men icke desto mindre en ärlig sådan. Om Modo nu skulle tvingas till kval, trots att det bara för ett par omgångar sedan såg lugnt ut för vederbörande, kan jag förstås gotta mig åt att för en gångs skull ha siat rätt. Å andra sidan vill jag verkligen inte att AIK ska behöva åka till Örnsköldsvik. Modo är för bra för Kvalserien och med dem som motståndare blir det tufft att ta en av Elitserieplatserna. Jag föredrar helt klart Rögle och en tripp till Ängelholm.

Ur svargult perspektiv vill jag alltså att Modo klarar sig kvar - utan kval. Samtidigt tycker jag att det vore kul om Rögle fixade det här. Laget har mot alla odds klamrat sig kvar i matchen, in i det sista. De förtjänar på sätt och vis att spela i Elitserien nästa säsong. Modo däremot, med alla sina stjärnor (om än utan den största), har underpresterat å det grövsta. Det vore inte mer än rätt om de tvingades till kval. Men som sagt, i så fall kan det gå ut över Gnaget och det vill jag förstås inte.

- - -

Nåja, man kan spekulera i oändlighet kring möjliga framtida scenarion. Hur det än går och hur det än blir kan vi se fram emot en riktigt spännande upplösning på säsongen. AIK är äntligen med i hetluften igen och det är precis som det ska vara. Om det sedan blir Modo, Rögle eller Djurgården som vi stöter på framöver är egentligen oväsentligt. Huvudsaken är att Gnaget kommer till spel med sitt bästa lag på planen och med sina bästa supportrar på läktaren. Då kan det gå hela vägen. Framåt, stolta AIK!

Inga kommentarer: