söndag 22 februari 2009

Sveriges vackraste klubbmärke, del 11

Innan jag avslöjar vilket klubbmärke som enligt mig är Sveriges vackraste vill jag presentera några bubblare. Det vill säga märken som sånär tog sig in på listan och som jag tycker förtjänar ett hedersomnämnande.

Dessutom vill jag ta tillfället i akt och visa upp ett par riktiga skräckexempel. Det är klubbmärkena som aldrig borde har blivit till. Klubbmärkena som får mig att rysa av obehag. Klubbmärkena som till och med får Malmös hiskliga rödhök att framstå som genuin och äkta konst. Men vi börjar med bubblarna.
- - -
Bubblare nr 1: IFK Munkfors
Kommentar:
En lista över Sveriges vackraste klubbmärken bör rimligtvis ha en IFK-logga med bland tio-i-topp. Ett boristiskt infall fick mig dock att begå den stora synden att peta in Djurgården i det övre skiktet av listan. Därmed skuffades Munkfors ned från tiondeplatsen, som jag först hade förärat dem. Klubben som fostrade Pelle Prestberg är en av många klassiska kamratföreningar och märket är allt annat än unikt. Men i sann IFK-anda är det stilrent och klassiskt.
- - -
Bubblare nr 2: Väsby Hockey
Kommentar:
Det är ett tag sedan som Vilda Väsby var på allas läppar i Hockeysverige. Elitseriesäsongen 1987/88 slog man bottenrekord med 3 poäng på 22 spelade matcher. Lagets dräkter var förfärliga på den tiden men ett fint märke hade och har man. Tyvärr envisas Väsby fortfarande med att inte skylta med det.
- - -
Bubblare nr 3: Mora
Kommentar:
Ovanlig form, fina färger. Lite för mycket gula attiraljer för min smak, ändå ett snyggt klubbmärke. Men jämfört med dalarivalen Leksand? Inte i närheten.
- - -
Och så var det skräckexemplen då. Här kommer Sveriges fulaste klubbmärken.
- - -
Plats 3: Nybro Vikings
Kommentar:
Det här märket skulle kunna fungera. I Kalle Anka Cup.
- - -
Plats 2: Linköping
Kommentar:
Linköping må ha ett Sveriges bästa hockeylag. Klubbmärket däremot signalerar Korpenklass. Klubben har förresten en ful hemsida också. Obegripligt med tanke på den sportsliga ambitionen och kvalitén.

- - -

Plats 1: Mariestad BOIS
Kommentar:
Jag ser rött när jag ser detta klubbmärke. Sedan börjar jag tjura. Herregud...

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken skräll det blir att AIK blir nr 1 =)