lördag 7 februari 2009

Hockeyreportrar tippar, del 1: Janne Bengtsson, SvD

Idag slängde jag iväg ett mejl till ett par hockeyreportrar på landets största dagstidningar. Jag ställde fyra frågor angående AIK Hockeys närmaste framtid. En dryg timme senare fick jag mitt första svar. Janne Bengtsson på Svenska Dagbladet har min respekt!


Frågor & svar

1. Hur ser du på AIK:s chanser att gå upp i Elitserien redan i år?

– Ganska små chanser. Jag tror att båda elitserielagen är bättre än AIK, och att enbart Leksand kan utmana.


2. Om AIK går upp, vad behöver man göra för att klara sig kvar i Elitserien nästa säsong? Hur många spelare behöver bytas ut osv?

– Går AIK upp behöver stora delar av laget bytas ut. Det finns, som Roger Melin säger, trots allt en anledning till att spelarna spelar i allsvenskan och inte i elitserien.


3. Om AIK misslyckas med att gå upp, vad tror du då om lagets möjligheter till nästa säsong? Vilka spelare riskerar man att tappa osv?

– Det blir svårare för varje år att gå upp. Men jag är inte säker på att AIK tappar så många spelare. Jag kan inte kontraktssituationen, men jag tror ju inte att det finns någon "elitserieklausul" som friar spelarna om laget inte går upp. De som annars kan försvinna är Sandberg och kanske Heino-Lindberg.


4. Om du själv fick bestämma, vilka lag spelar i Elitserien nästa säsong?

– Rögle ur, och för stockholmshockeyns frälsning AIK upp.

- - -

Black Boris tackar Janne Bengtsson för att han tog sig tid och väntar på svar från Mats Wennerholm (Aftonbladet), Marie Hallman (Stockholm City), Magnus Nyström (Expressen) och Malin Fransson (DN).

Inga kommentarer: