söndag 8 februari 2009

Allt ljus på AIK Hockey

AIK Hockey har minst sagt levt i skuggan av fotbollslaget de senaste tio åren. Nu tycks dock hockeyn på allvar vara på väg tillbaka in i rampljuset.

Givetvis hänger detta samman med att resultaten blivit bättre och att AIK Hockey för första gången på länge är med och slåss om en plats i högsta serien. Samtidigt ska man inte ta för givet att pubiksiffrorna på Hovet kommer skjuta i höjden den dag AIK åter spelar i Elitserien. Visst kommer Gnaget snitta fem-sextusen åskådare per match men mycket mer än så tror jag knappast det blir. Stockholmspubliken är för kräsen helt enkelt. Konkurrensen är för stor och matcherna är för många.

Jag vet inte hur många gånger jag hört gnagare och djurgårdare beklaga det digra matchandet i Elitserien. "Det är för mycket matcher", "För lång transportsträcka" och "Alldeles för många derbyn" brukar det låta. Men detta är, tror jag, ett typisk stockholmsproblem. Stockholmslagens supportrar har helt enkelt för mycket att göra och för mycket att välja mellan för att ha tid och råd att gå på hockey fem-sex gånger i månaden. Därför kommer vi aldrig se ett lag från Stockholm som säljer ut Hovet/Globen match efter match efter match.

Till viss del har man sig själv att skylla. I AIK:s fall har jag länge varit kritisk mot hur dåligt man värderar sitt eget klubbmärke. Ärligt talat, vad fan skulle AIK med ett innebandylag till? Vad var poängen med detta? Jag ser inte AIK Innebandy som mitt lag överhuvudtaget. Jag skiter i AIK Innebandy, förutom i ett avseende: De snor publik från hockeyn. Kanske framstår jag för många som en insnöad idiot när jag säger detta. Det bjuder jag på i så fall. Jag anser nämligen att AIK Innebandy snyltat till sig publik och sponsorer genom att utnyttja AIK:s klubbmärke och färger.

Tiderna förändras, nya sporter växer fram. Inte mig emot. Innebandy är bevisligen mycket mer än bara en hobby för många svenskar (och finnar). Vad jag vänder mig emot är att AIK som förening har låtit sig utnyttjas. Vad värre är, huvudföreningen AIK bidrog i och med godkännandet av innebandysektionen 1996, till hockeyns publiktapp. Då var AIK/Solna IB ett mediokert gäng i division 1. Men sedan år 2000 spelar man i Elitserien, man har redan vunnit ett SM-guld och publiksiffrorna ligger stadigt omkring 1000-strecket.

Finns det någon som på allvar tror att Solna IB hade kunnat då dessa framgångar utan AIK-märkets draghjälp? Nej, jag tänkte väl det.

- - -

Det finns givetvis många anledningar till att AIK Hockey tappat publik de senaste åren. Den enskilt största orsaken till tappet är självklart lagets sportsliga motgångar. Men sportsliga och publika framgångar går hand i hand. Med högre publiksiffror ökar Gnagets möjligheter. Det ger större inkomster, fler och tyngre sponsorer, större satsningar och bättre spelarmaterial. Allt hänger ihop och ingenting kan lämnas åt slumpen. Innebandyfrågan är bara en av många när man diskuterar AIK Hockeys svårigheter och utmaningar de senaste åren. Den bör för den sakens skull inte sopas under mattan.

Jag inser att AIK Innebandy är här för att stanna. Det går inte att göra mycket åt eländet nu. Felbeslutet togs för mer än tio år sedan och det är bara att acceptera misstaget och gå vidare. Därför uppmanar jag alla gnagare att sätta allt ljus på AIK Hockey. Fotbollen må ha dragit igång sin försäsong men hockeyns bästa tid är nu. Kvalserien hägrar runt hörnet. AIK är för första gången på länge med i matchen. Nu om någon gång är det tid för oss supportrar att stå upp för vårt svartgula lag!

1 kommentar:

Greken sa...

Kom igen Gnaget