tisdag 24 februari 2009

Rått och romantiskt



Ulf Lundell är en stor favorit. Den här musiga bilden får mig att se mästerverket "Rått och romantiskt" ur ett helt nytt perspektiv.
Om man tänker efter så vimlar det av gnagiska referenser i texten. Se här nedan bara:

Alla drömmar jag hade,
ingen av dem räckte ända fram
Kyss mina tårar
kom ta mig i din famn
Älska mig rått och romantiskt
Rym med mig på ett tåg till Paris
Älska mig rått och romantiskt
Älska mig som eld och is

Låt mig komma in i värmen igen
Det är så kallt och dött här
ta mig genom tunneln till solen
ta mig dit så ska jag visa dig vem jag är

(Ulf Lundell, 1994)

Ja, ni ser ju själva. Man behöver inte vara Einstein för att se hur tydligt de gnagiska referenserna går igen i Lundells produktion. Jag undrar om han inte är lite smyggnagare trots allt. Jag menar, hur ska man annars tolka titlar som Chans, Silver och guld och Blod, svett och tårar? Det går liksom inte att bortse från de svartgula anspelningarna.
Somliga läsare kommer nu att på allvar ifrågasätta mitt mentala tillstånd. Det bjuder jag så gärna på. För jag vet ju, till skillnad från vissa tvivlande själar, att allting handlar om medvetenhet. Som tvättäkta gnagare i hjärta och hjärna kan jag ju se saker och ting ur ett gnagarperspektiv. En dag ska även tvivlarna nå kunskapens ljus, en dag ska även de inse hur rätt jag har i mina djuplodande textanalyser.
Amen.

Inga kommentarer: