måndag 16 februari 2009

"TV-puckare med landslag i sikte"

I går kväll låg jag vaken länge i min boriska bädd. Jag försökte och försökte men kunde verkligen inte somna. Istället låg jag och grubblade. Hur ska det gå för Gnaget i Kvalserien och hur ska jag kunna få ro med all denna rastlösa längtan i kroppen?

Efter ett par timmar av sömnlös snurrighet - tankarna hade spunnit runt i rena rama rundgången - bestämde jag mig för att göra något rationellt. Sagt och gjort, jag steg upp ur sängen, smög ut i vardags-rummet, höllde upp en liten en och slog mig ned i läsfåtöljen. Där satt jag bekvämt och med endast en armlängds armstånd till bok-hyllan som rymmer min allra heligaste litteratur: Mapparna med gamla AIK-Nytt!

Jag valde med sedvanlig omsorg ut en passande utgåva. Denna kväll - nummer 5/1990. Framsidan inbjöd till nostalgisk läsning. Rubriker som "Leif Holmgren och Thomas Gradin: Vi kan bli ännu bättre" och "Tommy Söderberg - En riktig gnagare från Djurgår'n" får det naturligtvis att vattnas i munnen på en nattsuddande Boris! Gissa om jag höll på att svimma när jag bläddrade fram till sidan 31 och "Ungdomsporträttet".

Tro't eller ej, men var det inte självaste Dicken som iklädd Stockholms TV-puckendräkt mötte mina sömnlösa ögon? Jo, visst var det det. Dick Tärnström, 15 år, lovande back i AIK:s 75:or intervjuades 1990 av AIK-Nytts Jan Lundgren. Under rubriken "Dick Tärnström - TV-puckare med landslag i sikte" berättar femton-åringen om hur kul han tycker det är med hockey, hur han tränar sex-sju gånger i veckan och att han samma dag som intervjun genomförs har fått en kallelse till landslagsuttagningen för P16 i Västervik.

Jag fick nästan en liten tår i ögat när jag läste. Dicken, gamle Dick. En gång i tiden var även Dick en liten prick! Och som om det inte var nog med det Tärnströmska ungdomsporträttet bjöd tidningen på ännu ett inaktuellt men lika fullt aktuellt avsnitt. "AIK:s nästa storspelare" heter artikeln och huvudpersonen är ingen mindre än Kristian Gahn! När texten skrevs hade Gahn just slagit igenom i Gnagets A-lag , han spelade i samma kedja som Tomas Bjuhr och Robert Burakovsky och kallades av tränare Holmgren "nästa storspelare i AIK".

- - -

Gahnartikeln fick mig att tänka på ett gammalt nummer av serietidningen Buster. Som barn och tonåring var jag en hängiven Busterläsare och jag minns med säkerhet att det i ett nummer från 1989-90 någon gång presenterades lagbilder på AIK och Modo. I samband med dessa porträtterades en ung och lovande spelare från vardera laget. Kristian Gahn fick representera AIK och ni kan kanske gissa vem som var Modos unga talang. Just det, Sveriges kanske bästa spelare genom tiderna - Peter Forsberg!

Tror jag ska ta mig en titt i källaren framöver och se om jag inte kan rota fram det där numret också. AIK-Nytt och Buster - det är grejor det!
AIK-Nytt, nr 5/1990.

Inga kommentarer: