söndag 22 februari 2009

Malmös kvaldröm lever

aik


Mamö tog idag tre livsviktiga poäng när man hemmaslog Troja-Ljungby med 6-1 inför fantastiska 12 262 åskådare. Därmed klättrade man upp till den sjunde och sista playoffplatsen i tabellen. Drömmen om Kvalserien lever för Percys pågar.

Malmö har dock en allt annat än angenäm uppgift framför sig i HockeyAllsvenskans sista omgång: Bortamatch i Leksand. Jag kan tänka mig att en och annan rödhök fruktar den säsongsavslutningen. Man har ju en del trista erfarenheter därifrån, om man säger så.

-- -

I fjol skulle Malmö säkra avancemang till Elitserien när man i Kvalseriens sista omgång mötte Leksand borta. Det började bra men slutade illa. Torsk i sudden (4-5) medan Rögle vann hemma över Mora.

För två år sedan var det samma visa. I Kvalseriens sista omgång hade Malmö chansen att via seger i Leksand hålla sig kvar i Elitserien. Det gick åt skogen. Leksand vann med 6-5 och Malmö åkte ur.

- - -

Malmö reser till Leksand med en svettig segersvit i ryggen, kvällens trojanska triumf innebar åttonde raka vinsten för de pånyttfödda skåningarna. Troja-Ljungby, som fortfarande har chansen att knipa sjundeplatsen, möter Sundsvall hemma i sista omgången. Räkna med raffel!
Ur gnagisk synvinkel ser jag helst att Leksand sopar banan med Babyhawks på fredag. Jag vill inte möta Malmö i Kvalserien. Samtidigt unnar jag Malmös supportrar en fortsättning på säsongen. När klubben och laget behövde dem som mest ställde de upp med hjärta och själ. Malmös fans förtjänar en framgång.

Inga kommentarer: