tisdag 10 februari 2009

Hockeyreportrar tippar, del 4: Malin Fransson, DN


Frågor & svar

1. Hur ser du på AIK:s chanser att gå upp i Elitserien redan i år?

– Efter Rögles avancemang förra våren har jag lärt mig att aldrig räkna ut några kvalserielag på förhand. Får AIK en bra start och Heino-Lindberg storspelar kan det räcka hela vägen. Men jag ser möjligheten som rätt liten. Lagen från elitserien samt Leksand blir tuffa. Jag tror att AIK får vänta tills nästa vår med att fira elitserieavancemanget.


2. Om AIK går upp, vad behöver man göra för att klara sig kvar i Elitserien nästa säsong? Hur många spelare behöver bytas ut osv?

– Klart att man måste förstärka, men det gäller att göra det med tanke. Laget har unga spelare som kan ta ett steg till om de får förtroende. Så säg fem-sex nya spelare som verkligen bidrar med spetskompetens.


3. Om AIK misslyckas med att gå upp, vad tror du då om lagets möjligheter till nästa säsong? Vilka spelare riskerar man att tappa osv?

– Jag tror, som jag svarade på första frågan, att nästa säsong tillhör AIK. Och visar klubben tydligt att de satsar på elitserien behöver de inte riskera någon spelarflykt även om elitserien får vänta en säsong.


4. Om du själv fick bestämma, vilka lag spelar i Elitserien nästa säsong?

– För hockeyintresset i Stockholms skull vore det naturligtvis en dröm med både AIK och Djurgården i elitserien.

Inga kommentarer: