måndag 5 januari 2009

Kvalserien närmar sig

AIK ligger som sagt bra till i tabellen och allt annat än en plats i kvalserien vore en flopp. Får Dicken bara vara frisk ser jag inga hinder. Vi håller stånd, skjuter skarpt och tar en direktplats till kvalserien. Inget snack om den saken.

Saida-Boris siar...
Även om det ser ljust ut för Gnaget är läget ändå ovisst. Vilka blir våra motståndare i kvalet? Vad har vi att vänta? Jag ska våga mig på en liten titt i spåkulan. Alltså: Dessa fem lag tror jag, Boris Bacon, att mitt älskade AIK får tampas med framöver. (If you wish, you can call me Black Saida.)

Leksand
Kommentar: Ett solklart kvalserielag. Leksand leder hockeyallsvenskan, öser in mål och vinner på löpande band. De har visserligen mattats en aning på sistone efter en formidabel säsongsöppning (10 segrar på lika många matcher, 70-21 i målskillnad). Dock lär Leksand inte gå in i kvalspelet som favorit till en eliserieplats. Laget har brister, särskilt i defensiven. Dessa brister har avslöjats inte minst i mötena med AIK. Gnaget går (oavsett hur det går på Hovet den 18 februari) in i kvalserien med plusstatistik mot Leksand. Viktigt!

Mora
Kommentar: För närvarande "bara" på fjärde plats i allsvenskan men på uppgång. Jag har trott på Mora hela säsongen och jag ser ingen anledning till att ändra mitt förhandstips. Växjö får ursäkta, dalalaget nummer två kniper tredjeplatsen i serien och tar därmed sista direktplatsen till kvalserien. Bra för Gnaget, plusstatistik även här. Förhoppningsvis blir det tredje raka på Hovet på fredag!

Växjö
Kommentar: Jag tror som sagt att Växjö blir omsprungna av Mora i serietoppen. Istället får man kämpa sig till kvalserien via playoff. Oavsett vilka lag man där ställs mot bör man avancera. Västerås blir främste utmanare, främst tack vare sin poängsprutande forwards: Pär Arlbrandt (31 matcher, 23 mål och 38 assist) och Niklas Olausson (31 matcher, 8 mål och 43(!) assist.) VIK är dock för dåliga bakåt och det straffar sig alltid! För AIK:s del ser jag helst en kvalserie utan Växjö. De är jobbiga att möta och de har absolut ingenting att förlora. En liten ousider, icke att leka med.

Södertälje
Kommentar: Två lag från elitserien tvingas till kval. SSK blir ett av dem, det är jag tämligen säker på. Laget har det jobbigt, är urusla på bortaplan och gör minst mål i serien. Frågar ni mig så spelas det allsvensk ishockey i AXA Sports Center nästa säsong. Sen kan SSK fylla kringlorna med hur mycket råg de vill. Det räcker ändå inte.

Modo
Kommentar: SM-guld för två år sedan. Nu näst sist i elitserien. Endast en seger på de senaste sex matcherna. Lägg därtill en massa skador. Nyckelspelare som Hans Jonsson, Per Hållberg och Mats Zuccarello Aasen saknas alla sedan en tid. För närvarande är Victor Hedman i Kanada för JVM-spel. Och centern Fredrik Warg har missat de senaste matcherna p.g.a. en blödning. Det ser mörkt ut för Modo och jag tror inte att det ljusnar på ett tag. Kvalserien vinner man dock. Fem segrar bör väl räcka. På Hovet blir det stopp!

Vi går upp!
Efter denna noggranna titt i spåkulan konstaterar jag följande: Gnaget spelar i elitserien nästa säsong. Modo vinner visserligen kvalserien klart men AIK tar andraplatsen. Vi gör en Rögle helt enkelt. Anförda av vår hemvändare och lagkapten, Dick Tärnström, kniper vi sista halmstrået i sista matchens sista period. Sandberg och Bång gör poängen. Heino spikar igen i kassen. Och Greken skålar i champagne med Boris Bacon. Det blir något att se fram emot det!

Inga kommentarer: