fredag 8 januari 2010

Känslor

"Det ska vara känslor på isen", brukar Limpsaxen säga. Och det har han förstås helt rätt i. Det ska vara känslor på isen liksom det ska vara känslor vid sidan av den. I båset till exempel. Och på läktaren. Och hemma i tevesoffan. Känslor ska dä' va', se känslor, dä' ä' bra!

¤ ¤ ¤
När Daniel Bång satte 4-2 till Gnaget kunde jag inte hålla tillbaka glädjen. Trots att jag lovat mig själv att inte gapa eller skrika framför teven kunde jag inte hindra min impulsivitet. JAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!, vrålade jag i samma stund som pucken satt bakom Lejkerskeepern. Det måste ha varit Bång-effekten. Sedan jag klagade över Bångs svaga säsongsinledning (efter Malmö borta den 5/12) har borisfavoriten nummer ett fått allt mer fart under grillerna. På de senaste sju matcherna har det inte bara blivit 60 utvisningsminuter för herr Bång, dessutom har han mäktat med 6 poäng. Och idag kom alltså första målet sedan den 29 november. Beware of the Bång!

¤ ¤ ¤

Johan Ryno var riktigt bra idag. Igen. Det börjar bli tajtigt, men som jag gillar att tjata och som det är sant som jag har sagt så säger jag det igen: Killen har hockeyn i blodet. Han har hockeyn i blodet. Ryno ser ut att ha funnit sig väl till rätta i centerrollen mellan Sandberg och Bång. Han spelar fortfarande på liiite för nätta marginaler emellanåt, men å andra sidan måste han kanske få göra det. Jag tror att spelare som Ryno, som har så mycket hockeytalang i sig men som har så svårt att få utlopp för den, kanske måste tillåtas göra feta misstag ibland. Tänk på Björn Melin. Minns ni hans dundertabbe för ett par år sedan, som skickade HV ut ur slutspelet? Idag är han en av Elitseriens mest sevärda spelare.

Jag tror på Ryno och jag tror på Bång. Framförallt känner jag att AIK har något stort på gång. Ja, jag känner det i hela kroppen. Det känns bra, det känns härligt. Och känslor ska dä' va', se känslor, dä' ä' bra!

¤ ¤ ¤

Apropå känslor. En som verkligen har anammat Limpsaxens mantra är Johan Tornberg. Han är en kommentator med känslor. Han kommenterar matcher som vissa supportrar kommenterar på läktaren och i soffan. Tornberg sitter inte tyst och filosoferar. Han tänker högt och säger vad han känner för. Så här kan det låta:

- Skjut där, det är bra!
- Klubborna i isen, klubborna i isen!
- Gå ner Carlsson, gå ner!

Det är fantastiskt egentligen. Vi har att göra med en ny typ av expertkommentatorer, som istället för att analysera, förklara och fördjupa, föredrar att från kommentatorshytten instruera och heja på spelarna på isen. Tornberg framstår alltmer som en Limpsaxens lärjunge. Han har fattat det här med känslor. Han låter hjärtat va' med. Vilken kille! Känslor ska dä' va', se känslor, dä' ä' bra!

¤ ¤ ¤

Lejkers är förresten ett lag som många gnagare tycks tycka illa om. De väcker känslor, minst sagt. Eventuellt finns det ett samband mellan somliga supportrars antipatier och det faktum att smålänningarna brukar göra livet surt för oss svartgula. Jag vet inte men själv är jag i alla fall imponerad av Lejkers. De spelar en fysisk, frejdig hockey som tilltalar mitt hockeyhjärta. Precis som Bofors ligger de ofta på gränsen till det tillåtna. Det är klart att Lejkers väcker irritation och ilska bland både motståndare och fans. Det är som det ska vara. Känslor ska dä' va', se känslor, dä' ä' bra!

Och Janne Karlsson får finna sig i att kallas Sur-Janne, Shrek och Karlsson går i taket. Kär tränare har många namn, särskilt om en är lite barnslig och rabiat. Det är ju bara härligt. Om någon på allvar försöker få Karlsson till en dålig tränare bara för att han emellanåt uppvisar taskig impulskontroll bör denne nog tänka om och ifrågasätta sig själv snarare än Herr Karlsson. Själv är jag då inte rätt man att kasta första stenen. Karlsson gör ett kanonjobb med Lejkers och det ska han ha all cred för. Och därmed basta!

Lejkers sätt att komma tillbaka i matchen i tredje perioden är beundransvärt. De visar verkligen att de är ett bra hockeylag. Trots skador (bl.a. på Greken Tsimikalis) och trots färska, nyanlända spelare lyckas de mala ner oss i tredje perioden. Jag är tämligen säker på att Växjö spelar i kvalserien framåt vårkanten. Jag ser dem som en allvarlig utmanare i kampen om elitplatserna. Så bra är de, Karlssons killar.

¤ ¤ ¤

Nä, nu känner jag för att ta en varm och skön dusch. Jag kan behöva svalka av mig. Det kostar på att heja Gnaget och blogga Boris. Svettfläckarna under armarna börjar bli besvärande.

6 kommentarer:

Växjö Fan sa...

En kanon match av två kanon lag. Tror att det blir leksand växjö och AIK som tar dom 3 första platserna och att minst ett av dom lagen spelar i elitserien nästa säsöng. Lycka till Boris och ta ck för en bra blogg.

Black Boris sa...

Tack själv. Håller med dig i allt. Säsongens kanske bästa match sett ur mina ögon. Leksand, Växjö och AIK blir topp tre och minst ett av lagen går upp. Nu börjar jag låta som en papegoja märker jag varför jag finner det bäst att sluta. Lycka till ni också förresten...

Adam K sa...

Black Boris:
Tack för du påminde mig om Björn Melins misstag, då var den dagen förstörd=), som hämnd så vill jag påminna dig då AIK föll mot HV i en avgörande match om en slutspelsplats för X anatal år sedan. Den satt i krysset den.

Angående den upplaga HV hade då så hade vi Per Mårts, han sa ju att man skulle våga, Björn vågade skämma ut sig själv och laget eftre denna tabbe.

Men man lär sig med åren och idag dribblar på rätt sida blå.

Black Boris sa...

Adam: Och det mest fantastiska med den där Melin-missen är att om han hade haft marginalerna på sin sida hade dribblingen lika gärna kunnat leda till ett avgörande mål framåt. Hockey är i sanning ett underbart spel!

Jämtleksing sa...

En Bång, en Bång, en Bång av rang
Gnaglagets fanskap tränger sig fram...

Black Boris sa...

Jämtleksing,

Ja, han är underbar vår Bång. En spelare som väcker känslor, skulle man kunna säga ;)