lördag 23 januari 2010

Tankar om Laraque och NEJ till KHL

Det finns två aspekter att ta hänsyn till när det gäller en eventuell värvning av Georges Laraque, dels en ekonomisk, dels en sportslig.

Om en värvning kan finansieras utan att AIK riskerar sin redan blödande ekonomi är den intressant. Vi talar alltså om externa finansiärer som går in med pengar för att locka Laraque till Gnaget. Om en värvning däremot innebär ekonomiska risker för AIK är den ointressant.

Sportsligt handlar det om hur bra Laraque är. Vilken form är han i? På vilket sätt skulle han bidra till dagens AIK? Själv har jag knappt sett Laraque de senaste åren. Jag har ingen aning om huruvida han är en spelare som kan vara tungan på vågen i en kvalserie.

Man bör komma ihåg att Laraque aldrig spelat på hög svensk nivå. Senast han bidrog i Gnaget handlade det om kvalspel till allsvenskan. Samtidigt är det inget tvivel om att killen är ett fullblodsproffs. Nästan 700 NHL-matcher vittnar om en viss erfarenhet. De senaste två säsongerna tycks dock ha varit mer eller mindre misslyckade.

Om AIK anser att Laraque är tillräckligt bra för en comeback i svartgult och om man kan få hit honom utan att gå back ekonomiskt - då är jag förstås för en värvning. Mina minnen av Laraque är odelat positiva. Jag älskade att se honom i AIK. Jag har för övrigt svårt att se att han skulle komma hit, om han inte själv vore övertygad om att han faktiskt hade något att bidra med.

¤ ¤ ¤

På onsdag ska vi AIK-medlemmar rösta. Ja eller nej till KHL är det som gäller. För min del råder ingen tvekan. Jag kommer att rösta NEJ! Jag är principiellt emot varje form av stängd liga. Jag vill se AIK i ett nationellt seriesystem, där lag flyttas upp och lag flyttas ner. KHL är jag fullständigt ointresserad av. EHL eller vad fan det nu kallas tror jag inte heller på. Mitt hockeyintresse och min röst kan inte köpas för pengar. Personligen ser jag hellre AIK i division 1 än i KHL. Jag väntar hellre femtio år på ett SM-guld än ser AIK spela hockey i Riga och Moskva till hösten. Allra helst ser jag förstås att vi kvalar oss upp till eliten redan i vår.

"Man kan inte hindra utvecklingen", finns det de som säger. Nä, det är möjligt att man inte kan. Men man kan välja att aktivt påverka utvecklingen och på så sätt söka styra den åt rätt håll. NEJ till KHL!

Inga kommentarer: