torsdag 7 januari 2010

Herren och pigan

Leksand leder ligan
Det ä' 'la kul för dom
Men som jag sa till pigan
sist jag bjöd 'na på rom:

"Det är rätt kul för stunden
att ligga högt i topp
men se upp för avgrunden
som släcker ut ditt hopp

Kvalfyllda kvällar vänta
du vet hurdant det bli'
Den som på dörr'a glänta
ser fasansfull sorti"

Leksand leder ligan
Det ä' 'la inte illa
Men som jag sa till pigan:
"Du ä' blott herrens frilla"

¤ ¤ ¤

Vad är det här nu då? Har inte Boris sagt att Leksand är bra i år? Att Leksand har goda möjligheter att ta en plats i eliten?

Jo då, det har jag visst det. Ta't lugnt nu. Men dikten har sin poäng. Poängen är att det är alldeles på tok för svårt att ta sig upp i smöret. Det räcker inte med att vinna serien. Det spelar ingen roll om man så gör det med femton poäng. Det är ändå i kvalserien allting avgörs. Två lag från eliten, som kan ha gjort hur dåligt som helst ifrån sig i finrummet, får en extra chans att hålla sig kvar. De kommer till kvalserien som bara elitserielag kan göra. Med dyra spelartrupper, med högre tempo osv. Lagen från allsvenskan konkurrerar på helt andra villkor.

¤ ¤ ¤

Ju mer jag tänker på hockeyligan och förbundet, desto mer irriterad blir jag. Det stör mig att vi inom svensk hockey har ett system som så gott som utestänger uppkomlingar, som hindrar lag som Leksand, Malmö m.fl. att ta steget upp. Varför har vi inte åtminstone en direktplats till elitserien att spela om? Det är ju löjligt. Varför ska just hockeyn ha ett så förbannat igenkorkat system? Varför ska vi finna oss i detta?

¤ ¤ ¤

Tänk att få se AIK spöa Färjestad i kvalserien... Ja, det vore underbart!

1 kommentar:

Adam K sa...

Jadu, men en fördel har Allsvenskan i kommande kvalspel mot elitlaget. Det är att ni i Allsvenskan kör med sudden och straffar efteråt. I elitserien kör vi bara med sudden. En annan sak är att ni hela tiden spelar med tre-domarsystem ,medan eliten har blandat 3-4 domarspel någon gång ibland.
Ja, jag håller med dig Boris, varför ska Hockeyförbunden förstöra två ligor. De är motpoler tillavarandra och chansen att gå upp är som du säger minimal. Men du visste väl innan at elitserien lägger handen på ryggen på varandra. I Sverige ska det inte ske mycket ändringar, Sverige måste ha kontroll, därav strypa pengar till Allsvenskan så ni inte kan gå upp så ofta utan elitlagen ska ha "fördel" av att vara i finrummet ett/två år.