onsdag 6 januari 2010

Fem gurkor är fler än fyra gnagare

Javisst är det så, förvisso, förvisso, men kan ni förstå att Gnaget kan slå fem gurkor ändå, vi tar'en på blå, pucken alltså, Ryno håller undan och hittar 92, som snabbt trampar på, och fintar som få, sätter sen trean som innebär ridå, för gurkorna små, vi vinkar hejdå, vi vann - dom försvann, heja AIK!
¤ ¤ ¤
Det blev aldrig någon riktig match av det hela. AIK inledde suveränt. Två mål på 3.42. Sen var det slut på det roliga, åtminstone fram till början av andra perioden. Då fick VIK chansen att spela PP från start. Som alla hockeyälskare vet finns det ingenting som är så svårt som att inleda en period i PP. Ja, förutom att inleda en period i ledning med 3-0 förstås. Det var alltså logiskt att AIK satte just 3-0 i BP.
Rynos förarbete i mittzon var vackert att skåda. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Killen har hockeyn i blodet. Han har hockeyn i blodet! Passet till Westerling satt på bladet. Sedan var det bara för Jonas Jokern att sätta full fart mot stackars Sperrle i VIK-kassen. Resultat: Gnaget 3 Gurkmänistan 0. Resten av matchen blev en transportsträcka.
AIK var helt enkelt överlägsna idag. Västerås såg sega, trötta och tunga ut. Deras backar liknade fullastade pråmar med taskig svängradie. I jämförelse såg Gnagets forwards ut som snärtiga optimistjollar med frisk vind i seglen. Ändå blev det ingen särskilt underhållande tillställning. Gnaget gjorde vad man skulle medan gurkorna aldrig orkade bjuda upp till kamp.
¤ ¤ ¤
Dicken var bra idag. Riktigt vass faktiskt. Säsongens bästa match från hans sida? Kanske, kanske inte.
En annan som visade klass var Bjurö. En nolla är alltid en nolla. Idag tycker jag att vår backup såg tät och stabil ut. Färre returer rakt ut i banan, säkrare sidledsförflyttningar. Kommunikationen med backarna kan dock bli bättre. Ibland uppstår onödiga missförstånd när Bjurö går ner bakom kassen. Men det är egentligen smådetaljer i sammanhanget.
Backparet Olsson/Nemeth fortsätter att övertyga. Jag gillar vad jag ser; två juniorer som får mycket speltid och förtroende i varandras sällskap. Nemeth kommer att spela JVM nästa år, sanna mina ord! Den killen kan bli riktigt, riktigt bra. En blivande NHL-back månne?
¤ ¤ ¤
Fem gurkor är fler än fyra gnagare
Fem gurkor är fler men ändå svagare
Förresten: AIK vann inte bara med 4-0 idag. Man lyckades dessutom med konststycket att hålla i och utöka en 3-0-ledning. Vi är starka nu.
Vi är på G.

3 kommentarer:

Adam K sa...

Grattis till trean boris,
Dicken? Vet en författar esom heter Charles Dickens,

kent/sarg ut sa...

Boris ni är ju på gång som sagt. Jag tänkte så här att Gnaget får möta Rögle och Timrå eller Modo i kvalet. Så säger vi..ok?

Black Boris sa...

Kent, det vore helt okej för min del. Det blir ju om inte annat mer spännande om man så säger. Jag menar, det vet ju både du och jag, att SSK, de ska ju Gnaget bara slå ;)