söndag 15 mars 2009

Måstematch på onsdag

Förlust i Södertälje och nu är uppförsbacken lite längre, lite brantare än vad den var inför dagens match. Men än är det inte tid att ta fram spaden. Åtta omgångar återstår och fortfarande kan mycket hända.

Nog för att jag har god lust att gräva ned mig djupt just nu, men vad hjälper det? Åter igen vann AIK skotten överlägset (22-39) och åter igen var skärpan och effektiviteten som bortblåst. Man vinner inte kvalfyllda kamper om man inte är på tårna. Gnaget har fortfarande mycket att lära. De små marginalerna har än så länge varit på motståndarnas sida men nu får det vara nog på den fronten. AIK måste vinna hemma mot Leksand på onsdag annars tror jag att tåget går. AIK måste komma in på mål. AIK måste sluta drälla i egen zon. AIK måste få ordning på sitt powerplay. Och AIK måste få arslet ur vagnen!

Det går på tok för segt i de avgörande lägena. Skotten kommer inte i tid. Tajmingen brister. Passningarna sitter inte på bladen. Jag oroas över att Dicken inte dominerar, jag stör mig på att Ryno åker runt och petar och jag blir riktigt irriterad över hur svajigt Heino agerar i matchavgörande skeden. Det är en sak att vara bra i HockeyAllsvenskan men det är i skarpt läge som de stora målvakterna kliver fram. Efter de två inledande kvalomgångarna förstår jag varför vår keeper inte fick nytt kontrakt i Färjestad. Det är nu det gäller, Heino!

- - -
Onsdagens motståndare har fått en om möjligt ännu sämre start på Kvalserien än Gnaget. Två raka nollpoängare sätter Leksand i ett minst sagt prekärt läge inför resan till Stockholm. Det känns som att det lag som förlorar på onsdag kan glömma allt vad Elitserien heter. Låt det bli Leksand som får misströsta! Man ska komma ihåg att dalmasarnas torskar har kommit mot SSK och Rögle och om Leksand slår Gnaget är man med i matchen på allvar. Åtta omgångar återstår, 24 poäng är på spel. AIK måste vinna! Fan vad frustrerad jag är...

Inga kommentarer: