tisdag 17 mars 2009

Bland puckar och puckon

Med jämna mellanrum talas det om att hockeyspelare generellt är rätt puckade. Hockeygrabbar brukar allmänt anses smått obildade och bakom flötet. Själv funderar jag emellanåt på hur det är ställt med hjärncellerna bland oss supportrar.

En snabb titt på olika forum på SvenskaFans hockeyzon får mig att allvarligt ifrågasätta tänkandet och kunnandet hos flertalet skribenter. Efter AIK:s förlust i Södertälje tjöt många gnagare ut rena ramaskrin till inlägg. Allt var domarens fel, förlusten var otroooligt orättvis och AIK fick aldrig en ärlig chans. Gnäll, gnäll, gnäll. Som vanligt när AIK förlorat en jämn match berodde det på omständigheter som de svartgula inte kunnat påverka.
Bland Leksands supportrar råder febril verksamhet just nu. Sedan Antti-Jussi Niemi åkt på en rejäl och olycksalig propp i Ängelholm har inläggen haglat på fansens forum. I princip alla skribenter är överens: Tjärnqvists tackling var regelvidrig, han borde ha åkt ut på matchstraff direkt och därefter drabbats av en lååång avstängning. Diskussionen har spridit sig även till mer gnagiska domäner och även här är de flesta inne på Leksandslinjen.
Jag har tittat på reprisen ett antal gånger nu och jag tycker det är oerhört svårt att avgöra huruvida det är en tackling i ryggen eller inte. Jag kan förstå de upprörda leksingar som menar att tacklingen är regelvidrig. Samtidigt tycker jag att det ser ut som att Tjärnqvist sätter sin skuldra mot Niemis skuldra. Problemet är att han kommer i hög fart samtidigt som Niemi vrider sig mot sargen och täcker puck. Därför träffas han illa. Avståndet till sargen är minimalt, det är ingen typiskt "farlig" tackling i ryggen vi talar om.
Tyvärr slår Niemi ansiktet rakt i plexit och studsar sedan medvetslös ned i isen. Det är en mycket olycklig situation. Frågan är om Tjärnqvist ska hängas för sin tackling. Liknande situationer uppstår i varje period, varje match på den här nivån. Checkande anfallare jagar puckförande back bakom målburen. Tacklingar delas ut i fart och fläkt. Den här gången fick smällen en väldigt tråkig utgång. Jag lutar dock åt att fria Tjärnqvist och se händelsen som just en olycklig situation i spelet.
Lika nyanserad som jag är i min syn på saken är inte Västeråssupportern Godflesh, som slår något slags rekord i bottenlös argumentationsteknik när han skriver:

Jag är inte så insatt i tacklingen men jag tycker själv att han trycker till AJN lite hårdare än vad som behövs och att det slutade otäckt, sen kan man skylla på is hit och dit samt kanter sagen mm.

Sverige är ett speciellt land som vi alla bor i och bör följa deras regler och enligt mig är "rikets" lag viktigare än "hockey regler".

Om man tex tar en "inbrottstjuv" på bar gärning i hemmets lugna vrå:) och "slår till" henne eller honom när det kanske räcker med en fasthållning så åker man dit, inte tjuven utan du själv om nu tjuven anmäler dig för övervåld. (i detta fall hamnade han inte ens på sjukan ).... ( inlägg)

I hockey är man ansvarig för sin egen "klubba" och man borde vara ansvarig för sina tacklingar också och inte gömma dig bakom regler...

Tjärnqvist borde få sitt straff även om det inte sker av domaren. Plocka bort honom ett tag från att spela, när han är under utredning.

Tjärnqvist var trots allt den avgörande faktorn till att han blev skadad, även om det inte var med flit. Det sjuka är att om detta skulle ha hänt en Röglespelare så skulle det vara tvärtom med åsikter hit och dit, man bör se detta med "oberoende" ögon som sagt, utanför hockey.

Jag brukar störa mig på folk på läktaren som vrålar SKJUUUUUT så fort AIK får in pucken i anfallszon. Jag brukar flina åt folk som jublar i tio sekunder innan de upptäcker att ett mål blivit bortdömt för offside i målgården. Och jag brukar skaka på huvudet åt folk som skriker UTVISNING så fort en gnagare faller omkull. Men inläggen på SvenskaFans olika forum tar ändå priset. Snacka om snillen spekulerar.
- - -
Nu har Disciplinnämnden gått på leksingarnas linje och stängt av Tjärnqvist i två matcher. Jag vet inte vad jag ska säga om detta. Det är möjligt att man bedömt situationen rätt men jag kan inte låta bli att tänka att domen är politiskt korrekt. Om Niemi inte blivit allvarligt skadad hade tacklingen överhuvudtaget aldrig diskuterats.

Inga kommentarer: