torsdag 29 januari 2009

Inför Nybro-AIK

De allsvenska hockeylagen inte bara konkurrerar med varandra på isen. De tampas inom andra domäner likväl. Till exempel försöker man bräcka varandra med tuffast möjliga namn.

Och inte minst gäller det ju att hotta upp klubbmärkena. Syns man inte så finns man inte, eller hur är det man brukar säga? Ett slagfärdigt namn och ett iögonfallande yttre är A och O i hockeysvängen. Fråga bara Percy Nilsson. Hans Malmö Redhawks har ju både ett tufft namn och ett tufft märke. Om Redhawks bara hade haft ett lag och en tränare också skulle man antagligen ha spelat i Elitserien redan i år.

Några som har tagit fasta på namn- och logotyptrenden är AIK:s fredagsmotståndare, Nybro Vikings. Laget har precis som Malmö ett tufft namn. Klubbmärket däremot är inte bara tufft - det är, som min vän Runkens sjuårige son skulle sagt, fett coolt också. Jag ska erkänna att jag nästan blev lite rädd senast Nybrokillarna kom på besök till Hovet.

Inför drabbningen i Victoriahallen laddar jag passande nog upp med lite läsning av Frans G. Bengtssons klassiker Röde Orm. Bokens innehållsrika prosa inspirerar mig till både stordåd och slätrakning. Jag känner att jag inte är skraj längre, att det nog ska gå att övervinna Smålandsspöket, precis som det gick bra igår i Ljungby.

Slå i mjöd och höj ditt krus
Skål för svartgult lyckorus
Gnagets seger - Nybros torsk
Boris bloggar - glad och morsk
Dagens fniss #1:
Dagens fniss #2:
Elitseriens och HockeyAllsvenskans tuffaste klubbnamn:
1. Frölunda Indians
2. Timrå Red Eagles
3. Bofors Bobcats
4. Malmö Redhawks
5. Nybro Vikings
6. Växjö Lakers

Klassiker vi minns:
1. Brynäs Tigers
2. HV71 Blue Bulls
3. Färjestad Wolves
4. Leksand Stars

Inga kommentarer: