lördag 31 januari 2009

Återstående matcher i HockeyAllsvenskan

Inte många omgångar kvar av HockeyAllsvenskan nu. Serien haltar en aning då vissa lag har spelat en match färre än andra. Leksand är i princip redan klara för Kvalserien och AIK är nästan där. Dock ska det spelas om poängen innan Boris ropar bravo.

Återstående matcher för samtliga lag, med chans att ta en av de tre direktplatserna kommer här:

Leksand, 90 p, +116
Huddinge(b)
Nybro(h)
Bofors(h)
AIK(b)
Almtuna(b)
Malmö (h)

AIK, 82 p, +58
Almtuna (h)
Malmö (b)
Leksand (h)
Oskarshamn (b)
Borås (h)
Västerås (b)

Mora, 69 p, +40
Borås (b)
Västerås (h)
Växjö (b)
Troja/Ljungby (h)
Björklöven (h)
Sundsvall (b)
Mariestad (h)

Almtuna, 69 p, +22
Bofors (h)
AIK (b)
Nybro (h)
Troja/Ljungby (b)
Malmö (b)
Leksand (h)
Oskarshamn (b)

Växjö, 68, +26
Sundsvall (b)
Björklöven (b)
Mora (h)
Mariestad (h)
Huddinge (b)
Bofors (h)

VIK, 66 p, +22
Troja/Ljungby (h)
Mora (b)
Sundsvall (h)
Mariestad (b)
Huddinge (h)
Bofors(b)
AIK (h)


Kommentar:
AIK har ett tämligen tufft program framför sig. Bortamatcherna vet vi brukar vara svåra, oavsett motstånd. Både i Malmö och Oskarshamn blev det noll poäng tidigare i vinter. Malmö har hedern att spela för (och kanske en playoffplats), Oskarshamn däremot lär befinna sig i Ingenmansland. Dit ska AIK bege sig för att en gång för alla ta kål på Smålandsspöket!

Almtuna och Borås hemma bör resultera i full pott. Allt annat vore en stor missräkning. Almtuna må vara ett överraskningarnas topplag men i vår borg ska de icke ta poäng. Leksandmatchen kan bli en klassiker. Visserligen är chansen stor att båda lagen redan är klara för Kvalserien när de skrinnar in på Hovet men kanske just därför kan det bli en riktig holmgång. Leksand vill inte gå in i Kvalserien med tre raka torskar mot Gnaget i ryggen. Gnaget, å andra sidan, vill nog mer än gärna tvåla dit serieettan en gång till.

Västerås i sista omgången är svårt att sia om. VIK har sannolikt allt att spela för i den matchen medan AIK antagligen redan är ett kvalserielag. Om det blir så att AIK måste ta poäng eller vinna i Västerås tror jag att man fixar det. Fråga mig inte varför. Det bara måste bli så.

Övriga lag:
Mora, Almtuna och Västerås har alla sju matcher kvar att spela. Det ger dem givetvis en fördel gentemot konkurrenten Växjö, som alltså bara har sex matcher kvar. Växjö och Mora ser ut att ha de på pappret enklaste spelprogrammen. Almtuna däremot får det riktigt tufft. AIK, Troja/Ljungby, Malmö och Oskarshamn är inga roliga bortamatcher. (Jag vet att Malmö har varit usla hemma men det kanske vänder nu...)

Mora, som jag hela tiden har trott ska ta hem tredjeplatsen till slut, har ett angenämnt spelschema. Bortamatcherna kan man se fram emot; Mora har tidigare under säsongen tagit full pott borta mot Borås (7-4), Växjö (4-2) och Sundsvall (5-2). Det, om något, talar för att Mora tar sista kvalserieplatsen. Mariestad hemma i sista omgången är inte heller så tokigt.

- - -

Hur det blir med playoffplatserna får någon annan reda ut. Själv hoppas jag att Björklöven på något märkligt vis krånglar sig hela vägen fram till Kvalserien. Jag vet inte varför, men av någon anledning har jag alltid tycket om laget. Det är väl märket och dräkterna antar jag. Och så mina gamla Panini-album från 80-talet förstås.

Jag minns hur stort det kändes första gången jag fyllde ett helt uppslag med klisterbilder. Det var 1986/1987 och laget hette Björklöven. Jag minns att Michael Hjälm var en riktig lintott och att Mikael Andersson såg ut som ett troll. Calle Johansson var ung och lovande. Och jag var sju år och hockeyfrälst.

Inga kommentarer: