lördag 10 januari 2009

Spelets regler

Från och med idag finns en länk till Svenska Ishockeyförbundets officiella regelbok här på bloggen. Dessutom länkar jag till förbundets s.k. Case Book, i vilken tillvägagångssätt för domare och linjemän samt tolkningar av de officiella reglerna beskrivs.

Hädanefter kommer jag med jämna mellanrum att publicera utdrag ur dessa böcker här på Black Boris. Anledningarna är i huvudsak två: Dels är jag själv emellanåt osäker på vad som gäller i vissa specifika situationer, dels vet jag att det finns en och annan supporter där ute som, liksom jag, kan ha nytta av lite utökad regelkunskap.

Första regel ut blir den s.k. Puck Out-regeln, som är både vida omdiskuterad och missförstådd. I morgon klargör jag vad som gäller.

2 kommentarer:

Anonym sa...

För mig är han och kommer alltid att vara en zebra spelar ingen roll hur mycket du försöker lära mig
Mvh
G.G.G

Black Boris sa...

Din kommentar blir extra intressant och rolig om man betänker att den är författad av en som själv då och då utövar domarsysslan. Å andra sidan, Greken vore inte Greken om han inte var galen, grå och glennifierad. Keep on gambling my glennificaated friend!