torsdag 15 januari 2009

Hockeykväll med säsongskortet

Jag sitter framför teven och zappar igen. Full eliteserieomgång betyder fullt upp med fjärren. Som nybliven hockeybloggare gäller det ju dessutom att leverera på löpande band. Man måste hänga med. Man måste vara på topp. Man måste komma in i matchen.

Årets mål av Tedenby?
Canal+ har toppmötet mellan Linköping-HV71 som huvudmatch ikväll. I pausen mellan andra och tredje perioden är det hemmaledning, 3-2. HV71:s JVM-stjärna Mattias Tedenby har dock stått för matchens delikatess så här långt. Han dribblade ett par gubbar innan han snärtade upp pucken i krysset. Lite Zlatan-on-ice skulle man kunna säga. Jag ska ärligt erkänna att jag efter Tedenbys uppvisning mot Slovakien i JVM påstod att "så där kan man inte göra på elitnivå, det är bara juniorer som går på sådana finter". Jag hade fel. Tedenby är en dribbler av världsklass. Full av energi dessutom.

Målkameror och bedömningar
Återigen är det diskussion om målkamerorna. Återigen i en match där HV71 är inblandade. Den här gången är det smålänningarna som ska vara glada. Linköping gör ett mål som döms bort efter videogranskning. Ingen kan säkert säga om domaren/videodomaren gjort rätt. Tröstlöst. Meningen är att målkamerorna ska vara klargörande. På senare tid har det blivit tvärtom. Förvirringen dimma tätnar...

Hagos tystar tvivlarna - och Black Boris?
Häromdagen blev Yared Hagos klar för SSK. Många tvivlade på att Hagos var rätt man för att lyfta laget, bland andra jag själv. En bit in andra perioden presenterade sig så SSK:s nyförvärv. Hagos första mål för säsongen innebar 1-0 borta mot Färjestad. Kort därefter tryckte SSK in 2-0 och man såg för en stund ut att gå mot en överranskande bortaseger. I det läget fann jag mig själv mållös.

Nu har Färjestad kommit tillbaka i matchen och leder med 4-2. Och Black Boris har åter mål i mun.

Inga kommentarer: