torsdag 28 oktober 2010

Brynäs borta...

Eller borta och borta. Så himla borta är de kanske inte. Brynäs öser ju in mål framåt. Det är bara det att de släpper in ännu fler bakåt.

Det råder sedan en tid nåt slags keeperkaos i tigerklubben. Inför säsongen tappade Brynäs Markström och sprang Läck. En djärv värvning från Luleå följde men så plötsligt tog Modig mod till sig och for som en fartfylld fjärt över Atlanten han med. Björn Bjudning blev en flopp, trots nykläckt hopp och balla initialer. Svedberg fick chansen men tog den väl  bara sådär. Brynäs behövde en pålitlig furstemålvakt. En tysk mur. Greissen i säcken så...

Det kan inte vara lätt att kliva in i hetluften efter endast en träning och noll tävlingsmatcher på ett halvår. Inte konstigt att det gick åt helvete mot SSK senast. Kanske borde Brynäs ha väntat, gett Greiss lite tid. Kanske borde Pekka ha anat en viss rinkrostighet. Nu gjorde SSK det enda rätta; chockade Brynäs och öste på med skott från första början. Och många mål blev det. Scheisse, suckade Greiss. Schwein, stönade Boris. Schön, smilade Kringelknutten.

Nu ska Greiss stå kväll igen och det kan sluta precis hur som helst. Risken finns att Czarnecki får rätt. Greiss kanske gör en bra match. Chansen finns att Czarnecki  får fel. Greiss kanske gör en dålig match. Katastroflarm är redan utfärdat. Sundlöv får väl dra på sig prylarna själv om det kniper.

¤ ¤ ¤

AIK ska så klart göra som SSK, dvs ösa på med skott. Men inte bara det. Man ska in på kassen, offra en tand, fajtas om varenda retur. Störa Greiss, förstöra för Greiss, göra det jobbigt för honom och hans lagkamrater. Framförallt ska man göra mål, mål, MÅL!  Bång ska mosa. Rudslätt ska måla. Själv ska jag nosa, strosa och stråla.

Jag ska bekanta mig med tablettasken och dess kaffesörplande besökare på mitt eget vis. Gnagisk och grann! Den som ser nummer 80 med BORIS på ryggen ska veta att där går en fridens gnagare. En gnagare som inget hellre vill än att AIK ska vinna, både på och vid sidan av isen. Inget bök, inget stök. Kaffe, kaka, muntergök.

¤ ¤

Usch! jag är trött på förluster. Jag är trött på AIK 2TORSK10. Men jag kan ta det. Jag kan acceptera att AIK är ett bottenlag i eliten. Det är en omställning som tar lite tid. En annan är liksom inte van vid att se AIK gå på pumpen i match efter match. Vi har ju varit ett topplag i AS de senaste åren. Vi har ju dominerat för faan. Nu håller man på ett lag som tragglar i botten. Klart man känner sig vilsen.

Om AIK:s spelare jobbar hårt för att växa i elitseriekostymen så är det ingenting mot vad jag, och skulle jag tro, majoriteten av alla trogna hockeygnagare gör. Vi kämpar med oss själva dag som natt. Vi våndas och mår pyton. En del letar syndabockar, andra lägger sig platt. Några kräver folks avgång hit och dit medan andra har varit inställda på kvalserien ända sedan premiären. Klart det är tufft.

Själv befinner jag mig som vanligt i något slags mellanläge. Jag är orolig men tror fortfarande att AIK har goda möjligheter att klara sig kvar utan kval. Men det är fortfarande en lång väg hem.

6 kommentarer:

Brynäsredaktionen sa...

Har det så bra i hockeyns hemvist...fast det kan jag ju inte säga...hmmm, ha det så bra INNAN du äntrar LA iaf å hälsa Prozac.

Olof Loklint sa...

Inte för att jag vill binda ris till din redan sargade(!) rygg. Men vad faen! Nu är det hög tid att vinna en match Boris! Du får ju skämmas läppen av dig om det fortsätter på den inslagna vägen. Black Boris får snart konvertera till Bad Boris...

Jag tror på tomten, på en kall vinter, och att AIK krutar in minst tre puckar! Frågan är hur många Brynäs mäktar med..

GG sa...

Bra tips Olle

gg sa...

Redan hemma

gg sa...

prata

Black Boris sa...

Jag säger som Greken: Bra tippat GurkOlle!

Förresten gjorde jag en Kent igår och glömde mobilen hemma. Det är därför GG (Greken Gray) nu meddelar sig vi kommentarsfältet om någon undrar.

Granskningen är borta på prov, kompis. Låt oss kalla det frihet under ansvar...