måndag 11 oktober 2010

Boris & Bellman: Så lunka vi så småningom

Jag drömmer så konstiga drömmar. På dagarna dagdrömmer jag om guld och gröna skogar. På nätterna drömmer jag om märkliga möten med cyniska domedagsprofeter. Natten till idag var jag på vippen att vika ned mig men så lade jag till en extra vers och reste mig på nio.



Så lunka vi så småningom
från bakrus, buller och tumult
när döden ropar: "Gnager, kom
ditt timglas är nu fullt!"
Herr Gnager, fäll din krycka ner
och du, nykomling, blek och svag
den värsta skymf man åt dig ger
du har ett allsvenskt lag

Tycker du att graven är för djup
nå, välan så tag dig då en sup
tag dig sen dito en, dito två, dito tre
så dör du nöjdare

Du med ditt snack om sätta press
som planer om succéer smed
snart skrider fram din likprocess
i några svarta led
Och du som bloggat här så stort
och tecknat ned i dina block
mens snickarn kistan färdig gjort
och hyvlat på dess lock

Tycker du att graven är för djup
nå, välan så tag dig då en sup
tag dig sen dito en, dito två, dito tre
så dör du nöjdare

Och du som med en trumpen min
intar försvarsställning och pose
dig ger vi blott ett hånfullt flin
snart gråter du i Borås
Och du som svartsjuk slår i kras
buteljer, speglar och pokal
bjud nu godnatt, drick ur ditt glas
och bered dig för kval

Tycker du att graven är för djup
nå, välan så tag dig då en sup
tag dig sen dito en, dito två, dito tre
så dör du nöjdare

Och du som under årens gång
har slickat sår och slitit hår
men aldrig har lagt ned din sång
får bäras ut på bår
Och du som viftat bort allt prat
om Gnaget som ett sopigt gäng
en given bottenkandidat
mest här för att få däng

Tycker du att graven är för djup
nå, välan så tag dig då en sup
tag dig sen dito en, dito två, dito tre
så dör du nöjdare

Du som med kinden len av fjun
i svartgul tröja sträckt ditt steg
och du som bröt emot tabun
som aldrig någonsin teg
Och du som med din svarta blogg
vid Håkans port tog mod till dig
som drack en liten styrkegrogg
och rustade dig för krig

Tycker du att graven är för djup
nå, välan så tag dig då en sup
tag dig sen dito en, dito två, dito tre
så dör du nöjdare

Och du som med förfärlig min
är oförskämd mot Greken jämt
och han förtalar vid ditt vin
och det liksom på skämt
Och du som ej försvarar dem
som hatar, hotar och tänder bloss
du väl kan lägga på en rem
spring snabbt om du ej vill slåss

Tycker du att graven är för djup
nå, välan så tag dig då en sup
tag dig sen dito en, dito två, dito tre
så dör du nöjdare

Och du som till din återfärd
ifrån eliten som du fick
en plats i fast du ej var värd
håll hårt i kapten Dick
Bjud sådan man på mat och vin
men följ sedan med honom ut
ur serien med en vänlig min
hör klang, jubel och aptjut

Tycker du att graven är för djup
nå, välan så tag dig då en sup
tag dig sen dito en, dito två, dito tre
så dör du nöjdare

Säg är du nöjd, min gnager säg?
NEJ!, skrålar Boris för full hals
Jag har brokig väg framför mig
men gett upp? Nä, det har jag inte alls
Och jag ska aldrig tappa tron
mitt hjärta skall för evigt slå
jag hör ej på den bistra ton
för min själ tillhör AIK

Tycker jag att graven är för djup
nä, den ser mer ut som låtsasstup
ge mig en fin poäng, dito två, dito tre
så blir jag nöjdare

Originalet

Inga kommentarer: