onsdag 6 oktober 2010

En fråga om heder

Vad är en hedersam förlust? Är det en match som man förlorat med hedern i behåll? I så fall tycker jag inte att gårdagens förlust var särskilt hedersam.

Det finns ingen heder i att förlora med "bara" 1-0. Det AIK visade upp igår var inte mycket att vara stolt över. Laget försvarade sig i 60 minuter. Anfallsspelet var så genomgående uselt att jag sånär stängde av teven i tredje perioden. Endast Fasth och försvaret höll oss kvar i matchen. Oförmågan att ta sig in i anfallszon på ett vettigt sätt, oförmågan att komma till avslut, oförmågan att skapa ett rejält tryck. Oförmågan att spela ishockey blev AIK:s fall. Igen.

Det duger inte att skylla på skador och sjukdomar. Alla lag drabbas av avbräck, mer eller mindre. Det ingår i spelet. Om AIK:s trupp är för tunn så är den för tunn. Gozzi har tidigare hintat om nyförvärv och frågan är väl inte om utan när värvningarna blir verklighet.

Hursomhelst. Det duger inte att skjuta tolv skott på mål. Det duger inte att dra på sig utvisningar i anfallszon i parti och minut. Det duger inte att bromsa sig till segrar.

¤ ¤ ¤

Gillar man att bli frustrerad ska man bli gnagare. Gå på fotboll, gå
på hockey. Passa på så länge det varar. Snart har vi väl bara ett plastbandylag i högsta serien.

Jag är inte bitter. Bara frustrerad, irriterad och lite lagom sur. Jag hoppas att spelarna i hockeylaget känner likadant. Jag hoppas att de knyter sina nävar och börjar slåss för sin och AIK:s existens i eliten. Helst innan det är för sent. Igår kväll, liksom mot Skellefteå borta i förra veckan, vaknade Gnaget till liv sista tio. Det räcker inte. I morgon väntar Brynäs på Hovet och då gäller det att man är på tå från första nedsläpp.

Det är faktiskt inte bara en fråga om överlevnad. Det är lika mycket en fråga om heder.

8 kommentarer:

Anonym sa...

SRJBLIFKNORR säger: Man ka även bli frustrerad av att hålla på vitblåa gamla storheter.

Black Boris sa...

Men åtminstone en av de vitblåa gamla storheterna är snart tillbaka där den hör hemma! Tre pinnar i Ängelholm och sen håller ni tätt på Parken bara.

Vi skippar väl kvalet båda två va?

Brynäsredaktionen sa...

och på lördag drar Gozzi på sig Brynäströjan igen:-) Det är skit att man missar det...

Kent Fred sa...

Förstår dig Boris, om någon.

AIKs tunna trupp skrevs det ju spaltmeter om och den är ingen nyhet. Jag förstår om ni AIKare trodde att ungdomlig entusiasm och jävlar anamma skulle räcka långt. Det kan det fortsatt göra men det håller inte, som du skriver, skjuta så lite och hoppas på turen.

Fasth är förvisso mycket stabil, men ingen Markström direkt. Som höll Brynäs kvar i många matcher till seger.

Det finns inget hån i min text, bara en amatöranalys.

Black Boris sa...

Kent,

Du minns kanske hur "positiv" jag var efter sista träningsmatchen på Hovet...

Grejen är att jag fortfarande tror på AIK. Det som oroar mig är att vissa spelare (och ledare?) inte riktigt verkar dela denna tro.

Mot Dif visade AIK att de kan. Nu måste de börja våga också.

Adam K sa...

Boris: EUREKA!
Så går den:
Vi e AIK, Vi är överallt, (tyst) "men inte ni, för ni är djurgårdsjävlar"....Vi e AIK.....

Eddie sa...

Klart man ska tro, det finns lag och supportrar som hoppas att just dom ska ligga på övre halvan men tyvärr får inte alla plats där.

Till Skillnad från AIK som däremot enbart spelar för att etablera sig, visst blir det ett tungt år med en hel del förluster, men de visste vi ju innan.

AIK hade långt ifrån den bästa kassakistan i AS, vår kassakista i ES är urusel i jämförelse med resten av lagen.
Vi har den mest orutinerade truppen.
Lik förbannat så är frågan, hade Lule lyckats göra mål om inte Engblom fått hjärnsläpp?
Engblom är förlåten för han är vår kung.

och du boris, jag hoppas att du förstår piken med länken ;)
http://www.youtube.com/watch?v=KuStsFW4EmQ&feature=related


tyvärr har jag fått ett virus (tror läkaren sa ebola)så jag lämnar WO i morron :(
kom bara ihåg länken inför matchen :)

Black Boris sa...

Nästan rätt, Adam.

***

Eddie... Vad kan jag säga? Underbart klipp!

Och så skickar jag ett citat rakt ut i cyberrymden (från Den ofrivillige golfaren):

"Var inte så jävla positiv. Tänk på att du är svensk!"

Smilegubbe på den...