tisdag 19 oktober 2010

Ett inlägg tillägnat Johan Ryno

Inför förra säsongen toktippade jag HÄR, halvt på skoj halvt på allvar, Johan Ryno som vinnare av poängligan i HockeyAllsvenskan.

Vid tiden för mitt tips befann sig Ryno på andra sidan Atlanten. Han skulle spela till sig en plats i Detroit var det tänkt men med den platsen bidde ingenting. Ryno vände som väntat hem och jag och många med mig såg fram emot att se honom lira skjortan av allsvenska motståndarbackar. Förra säsongen blev dock inte vad vi gnagare, inklusive Ryno själv, hade hoppats på. Långe man blandade och gav, visade emellanåt att han hade hockeyn i blodet, men var alldeles för ojämn. Alldeles för opåltlig.

Det blev en halvdan säsong för Ryno; 20 poäng på 47 matcher. Stundtals briljerade han i spelet. Allt för ofta såg det slafsigt och slarvigt ut. Inte sällan var Ryno osynlig på isen, ibland av förklarliga skäl - de gånger han satt bänkad. Johan Ryno slog många fina mackor men minst lika många tokiga felpass. Han sköt för sällan, han tacklade inte för fullt. Han kunde se loj och sävlig ut. Ändå kunde jag inte låta bli att se potentialen. Jag såg ju och förstod varför han fick speltid och förtroende från lagledningen.

På senare år finns det ingen annan gnagare som jag har haft en så ambivalent inställning till som Johan Ryno. Jag blev inte förvånad när det stod klart att han inte skulle få följa med AIK upp till eliten. Det kändes som ett korrekt beslut, välgrundat, ganska självklart egentligen. Samtidigt kändes det sorgligt på något sätt. Jag hade verkligen hoppats på Ryno. Att han skulle ta steget fullt ut och äntligen bli den där storspelaren. Att han skulle bli det i AIK, med AIK. En säsong med Gnaget i eliten och sedan ut i vida världen, typ.

Det är kanske inte så konstigt att en annan nu gläds över att se hur bra det går för Ryno i Allsvenskan. Oskarshamn har inlett serien oväntat bra. Laget ligger fyra i tabellen, är faktiskt med och nosar på topplagen. Johan Ryno ligger trea i den totala poängligan. Han har så här långt gjort sju mål och åtta assist, fördelade på tio matcher. Han vinner fler tekningar än han förlorar, han har +7 i plus/minus. Som center i förstalinan anför Ryno sitt lags offensiv.

I går kväll blev det två nya mål borta mot Almtuna. Tyvärr missade Ryno sin straff när AIS tog hand om bonuspoängen. Jag hoppas att det fortsätter lika bra för Ryno. Jag unnar honom all lycka på isen. Kanske har han en framtid i Elitserien. Kanske till och med i AIK. På Oskarshamns hemsida räknar man i alla fall med Ryno. Tydligen ska det bli 78 poäng i vinter, om han håller sig skadefri. 36 mål! Det vore något det. Bara han nu inte värvas av Frölunda.

Om Johan Ryno mot förmodan skulle googla sig själv och hitta hit vill jag att han ska veta en sak.
Jag längtar inte längre efter att ha dig här men jag saknar dig...

Inga kommentarer: