onsdag 13 oktober 2010

Troll & Människor

Det råder trolltider på Golden Hill. När man talar om dem kryper de fram ur sina gömslen. De gör vad de kan för att ta över folkets forum. Dödar människans lust att beblanda sig.

Jag har bestämt mig för att gå till motangrepp mot trollen. Inte genom att ge svar på tal utan genom att ignorera dem eller i viss mån tala om dem. Aldrig med dem. Jag inser att min taktik indirekt uppmuntrar dem till fortsatt aktivitet. När man talar om trollen står de som bekant i farstun. Å andra sidan är jag övertygad om att om alla människor gjorde som jag så skulle trollen snart tröttna och dra sig tillbaka. Med svansen mellan benen, till gömslen och skrymslen.

Troll är som dynghögar. De sprider stank. Trampar man i skiten så blir man lortig själv. Den som beblandar sig med troll riskerar att själv bli ett troll. Man ska därför akta sig för att trampa i skit, likväl som man ska undvika att mata sagofigurer. Att munhuggas med troll är som att kasta pärlor till svin. Trollen blir aldrig mätta. Svinen tar pärlorna för harpluttar. Du kan aldrig vinna över ett troll, inte så länge du uppmuntrar det att fortsätta spela roll.

Troll kan bara besegras med sunt förnuft och konsekvent ignorans. Troll finns inte i verkligheten. Alltså talar man inte med dem.

¤ ¤ ¤

Som tur är finns det fortfarande människor att tala med. En av dessa människor ska jag nu tala om. Han har en tolvsträngad lyra som lirar skjortan av de flesta. På senare tid har han och jag börjat bygga en vänskap bortom bloggosfären. Vi har träffats i verkligheten. Bytt nummer och tagit en öl. Jag tror att jag talar för oss båda när jag säger att vi numera hyser en ömsesidig respekt gentemot varandra.

Sedan flera månader besöker jag Sarg ut dagligen. Ofta gillar jag det jag läser. Ibland hänger jag inte riktigt med. Det händer att jag tror att Kent är ute och cyklar. Det är med andra ord som det ska vara. Vi gillar olika helt enkelt. Det är i mötet mellan olika uppfattningar, erfarenheter och sanningar som möjligheter uppstår. Nya sanningar, nya sätt att se på saker.

Jag talar om en dialog. Om samtal som leder framåt. Mot vidgade vyer och fördjupade relationer.


Konstruktiva samtal människor emellan utgör motsatsen till destruktiva diskussioner som innefattar troll. Människor möts på öppna vägar. Troll går i klinch i en återvändsgränd.

7 kommentarer:

Kent sa...

Exakt Boris, det handlar om att respektera andras åsikter. Vi gillar olika, det är vad det handlar om. Inte är du en sämre människa för att du bär en annan tröja.

Fler öl hoppas jag. Vänskapsband för alltid. Nästa "date" står i stjärnorna, men den kommer var så säker!

Tack! CB

/Kent

Anonym sa...

Det bästa är om man lyckas ignorera dem. Då tröttnar de snart. Tyvärr brukar det vara svårt att få alla att strunta i dem. :(

Black Boris sa...

Kent, min vän.

Fler öl, fler koppar kaffe, en och annan mazarin. Sen tänkte jag att vi skulle göra gemensam sak och skippa kvalserien också. Men det kanske är för mycket begärt...

Tack själv!
/CB

Eddie sa...

Jag har lärt mig mycket genom de 1000 tals böcker jag läst.

1. bockarna bruse kunde hantera hantera elaka troll, där finns en del att lära.

2. Bilbo träffade på troll, och även där fick trollen bita i sten

som sagt bara några tips om hur man handskas med troll

och nu över till något helt annat
en ny liten trevlig funktion i EP
http://www.hockeysverige.se/blogg_show_ny-ep-funktion.html?id=10727083

Black Boris sa...

Eddie, tack för tipsen! Och den där funktionen måste jag kolla in närmare.

Tommy sa...

Hej Boris!

Jag brukar titta in här med jämna mellanrum, det samma gäller kents sarg ut.
Ja, trollen kallar jag för energislukare. Lite tudelat det där, kommunikation är viktigt men ibland orkar man inte bemöta allt bittert gnäll.
Allt handlar dock om respekt. Gäller att respektera varandras olikheter, precis som det sägs i ett tidigare inlägg här på sidan/Tommy

Black Boris sa...

Hej Tommy!

Jag brukar titta in hos dig också lite då och då. Så sent som alldeles nyss avnjöt jag ditt mycket roliga inlägg om den finska fotbollsinsatsen.

/Boris