måndag 31 maj 2010

Latlåt och Lindbergh

"Inte var min barndom alls så jävla dum som man kan tro", inleder Stefan Sundström i Latlåt från Farsta och jag gillar verkligen den där skolksången. Min barndom var inte heller så jävla dum som man kan tro. Även lyckligt lottade barn kan faktiskt utvecklas till hockey-bloggande neurotiker med fallenhet för gnagiska under.

En grej som var extranajs med min barndom var Buster. Eller Buster och Buster. Det var förresten inte bara Buster. Det var Fantomen, 91:an, Lilla Fridolf, Seriemagasinet, Agent X9, Knasen och en hel massa andra serietidningar därtill. Men Buster var min favorit. Jag lärde mig praktiskt taget att läsa och skriva genom att bläddra i serietidningar som barn. Och i synnerhet då i Buster. Hade det inte varit för serietidningarna och deras fantastiska inverkan på mitt liv vet katten om jag suttit här och bloggat idag. Kanske hade jag inte varit den blivande svensklärare jag är. Kanske hade jag inte ägnat måndagen åt att skolka från en hemtenta till förmån för lite allmänt bildande serietidningsläsning.
Det var så här, förstår ni, att när jag var liten råkade Farsan Baloo, han-som-lärt-mig-allt-han-kan-om-hockey, jobba på ett företag som hade hand om serietidningsprenumerationer. Därför fick jag och Brorsan Bluebird gratistidningar var och varannan vecka. Vilket förstås ledde till att jag redan som sexåring ägnade tämligen många timmar i veckan åt att läsa djungelordspråk och Uti vår hage. Kronblom gillade jag skarpt och när han sen fick en grabb som blev döpt till Boris(!) växte naturligtvis soffliggaren från Vinkelboda till en liten latmansidol.

Men Buster blev tidigt min favorit bland serietidningar. Där fick jag ju både sporten och språket. Jag älskade Johnny Puma, Åshöjden, Arvtagaren och Rovers United, bara för att nämna några av serierna. De kvalitativa hockeyskildringarna lyste förvisso med sin frånvaro, men lagbilderna och idolpresentationerna var det desto bättre ställt med. Jag minns särskilt ett nummer från 1989-1990 nån gång. Där och då presenterades elitserielagen AIK och Modo. På baksidan av lagbilderna fanns fakta om respektive klubb samt porträtt av två lovande junior. AIK-junisen hette Kristian Gahn. Modo-fjunisen hette Peter Forsberg.
Buster gav mig berättelserna. Buster gav mig mina första idoler. Per-Erik Eklund fick jag förstås först och främst av Gnaget men det var Buster som gav mig idolbilden. Broad Street Bullies är jag för ung för att minnas men Philadelphia Flyers blev mitt NHL-lag i samma stund som det gick upp för mig att Pelle Eklund lirade där. Den störste Pellen of them all hette dock Lindbergh i efternamn. Och det är delvis hans förtjänst att detta inlägg blev till från första början.

3 kommentarer:

Tomas / Brynäsportalen.se sa...

Du har några rätt där Boris, Stefan Sundström är den bästa musikaliska poet vi har i Sverige sedan min husgud Mäster Kees flyttade ner till ettan med jordvärme.
Och Buster, vilken tidning! Rovers United var den stora favoriten.

NHL däremot har jag inget riktigt favoritlag i, jag gillade Habs tidigt 80-tal pga en brevkompis som råkade heta Larry Robinson. Något år senare fick jag autografen av Wayne Gretzky och med det blev Oilers ytterligare ett lag att gilla. Idag gillar jag Caps för att Bäckström finns där, ingen riktig favorit dock utan jag hade gärna sett dem alla tre i framskjuten position. Men då finalen ser ut som den gör så ställer jag upp bredvid dig i flyersklacken.
Ett fel har du, Pelle var inte den störste Pellen, Han var den störste. Punkt!

Black Boris sa...

Du har rätt. Utropstecken!

fz sa...

Kommer aldrig glömma reaktionen när jag en senvinterdag 97 hoppar in i en taxi i Philadelphia och den omedelbara reaktionen från chauffören när han får höra att vi är svenskar blir "Pelle Lindbergh".
Stort!

Att sen Kjell Samuelson var kung på isen när Flyers samma kväll slog Whalers med 3-0 är en annan historia.