fredag 21 maj 2010

En blomma om våren

Vore jag en blomma om våren
då syntes jag nog överallt solstrålande gul
Jag skulle växa vild och fri bland snåren
men svartmålas som läskig, hemsk och hiskeligt ful

Och ingen jävel skulle vilja plocka
mig hem till sig och sätta i en vas
Nej, kärringarna skulle jag väl chocka
och gubbarna, de sa med svulstig, mäktig, stor emfas:

"Vi måste rensa ogräs i rabatten
det sprider sig som rena rama pesten, eller hur?"
Måhända tog de hjälp av lilla katten
för att få bort växtrikets svar på gnagiskt skadedjur

Tänk, ingen plockar ogräsblom om våren
kärleksfullt eller med rosor på blossande kind
Maskrosen är som vargen bland fåren
men fröna sprids snart överallt med sommarens vind

Snart maskrosorna växer här och där
Snart gnagiskt ogräs intar stad och lantlig bonnaby
Snart kommer vi, snart kommer vi, jag svär
och bönderna de gapar utav fasa och avsky


Inga kommentarer: