torsdag 6 maj 2010

Diskjockey

Tomas med BP-bloggen inspirerar mig till musikalisk reflektion.
"Hockey är rock!", har den gäveln mage att påstå. Sen går han på offensiven som vore han en nykläckt Tom Bissett. Tomas klankar inte bara ned på tablettasksmusik och (underförstått) tuggummipop. Dessutom totalsågar han LG Hockey Games musikansvarige för dennes val att lira "arappappappapa" som måljingel i Globen.
Säga vad man vill om Tomas men smak för takt och ton har han ju uppenbarligen lika dålig som magen på Boris en nervig kvalsöndag.

Till skillnad från Tomas är jag inte bara en briljant bloggare. Jag är en musikälskare med god smak också. Som trogna hockeygnagare (alla 1000 stycken) vet blir det efter en hel säsong med samma trudelutter lätt lite tröttsamt och trist. Man behöver något nytt. Man längtar efter friska, fräscha fläktar i form av umpa-bumpa med hockeyfeeling. Just därför och som replik på Tomas tondöva inlägg har jag ikväll suttit och klurat på finfina låtval till höstens heta hockeynights at the Hovet.

¤ ¤ ¤

Så här kommer de. Tre feta förslag på dunderhits att lira i samband med Gnagets matcher i höst:

1. När laget gör entré

Tänk er när Hovet släcks ner, borgen glider in på isen och AIK-knattarna gör sig redo att välkomna sina idoler. Borgen glöder, tornen brinner, porten öppnas. Och till publikens öronbedövande jubel gör AIK storstilad entré - ackompanjerade av denna störtsköna partylåt med mycket feeling. Vilken fest det blir! Dunderhiten får garanterat igång sittplatspubliken. Boris blir rörd till tårar. Black Army sjunger allsång: "Kom med oss, det är party på gåång, Kom nu loss, Heja Blomdahl och Bång!" Ni kan ju fethaja att det svänger.

2. När Bång gör mål

"Stämningshöjande publikfrieri", kanske någon säger. Nja, säger Boris. Snarare en hyllning till Daniel Bång, den gamle hovslagaren (uttalas håvslagaren). Bång är Gnagets svar på Black Beauty. En stor och stark fullblodshingst som slår lika hårt som en häst sparkar. Dessutom har han ett namn som för tankarna till Täby Galopp. Nu är Bång visserligen ung ännu men han har faktiskt varit med tillräckligt länge för att jag - the jockey - ska kalla honom Min gamle Bång.
"Gamle Svarten, kamrat på vida färden. Gamle Svarten, den bäste här i världen..."


3. När motståndarna gör entré (oavsett lag, inkluderat Dif)

Kommentar överflödig.
¤ ¤
Som avslutning på detta storstilade och trudeluttiga blogginlägg vill jag tillägna Brynäs och dess supportrar en liten sång. Säsongen är slut. Snart är det sommar. Tomas, Sossen och alla andra tigeraxlade kaffesumpare: Passa på och njut för till hösten blir det åka av!

1 kommentar:

Tomas / Brynäsportalen.se sa...

Inte bara att du är briljant Boris, du lyckas också på ett strålande sätt bevisa att jag har rätt med dina val av musik.

1. Helt klart Pinkrock, o känns mycket passande i sammanhanget du tänkt dig.

2. 1981 var jag -och några tusen till- på en konsert med Sten&Stanley under "flygarfesten" (forntidens stora festlighet i min lilla by) och då kan jag lova att dem rockade fett!

3. Mer rock´n roll än Eddie Meduza är det svårt att bli, och även bonnrock är en form av rock.

Tre exempel som bara visar på en sak,

Hockey är rock! ;)