söndag 2 maj 2010

Linköpings Hockey Club

Det bara måste ju vara Sveriges töntigaste klubbnamn. Linköpings Hockey Club. Har de svårt att bestämma sig eller? Ska det vara på svenska eller inte, liksom? Det är s-et i Linköpings som gör det. Linköpings Hockey Club.

Och Cluben sen. Cluben!! Grönköping, förlåt, Linköping har alla förutsättningar att bli mitt nya Borås. Borås!!

Apropå svengelska klubbnamn. Tacka vet jag Växjö Lakers och Malmö Redhawks. Där har vi namn som vittnar om hockeykultur och tradition. För att inte tala om gnagarbloggaren Black Boris. Den snubben vet hur man bloggar på svenska och say no more.
Ps.
En gammal favorit som för övrigt bör dammas av är den där blå tjuren som syntes till i Jönköping för ett par år sedan. HV71 Blue Bulls. Bulls!!

5 kommentarer:

fz sa...

Belgian blue!

Kent sa...

Hehe..glöm för fan inte Lightnings!!

Nu när du är ES-bloggare så finns det vissa regler; LHC, clybben, clübben, Grönköping skall ibland kallas, med emfas, "de historielösa"

Ha de!

Oskar K sa...

Jag glömmer aldrig de ord som yttrades klart och tydligt av en ensam supporter i Leksandsklacken under en bortamatch mot just "Blue Bulls" i Rosenlundshallen.

(översatt från dalmål)
Hellre stjärnor än kossor!

Jag är väldig glad över att trenden med amerikaniserade klubbnamn är över. Den nyheten har dock inte nått Malmö än..

Tomas / Brynäsportalen.se sa...

Jag säger bara Brooklyn Tigers, skönt namn som ligger bra i munnen...men vilken jeppe och vilka mindre lagliga substanser som var inblandade när han kom på att ge en supporterklubb till Gävles stolthet ett sådant namn vet jag inte och vågar inte ens spekulera om.

adam k sa...

Grejen är att de svenska hockeynamnen är så dåliga.

När vi väl blcikar västerut så nog fan gör vi ändå inte som de i väst.

Egentligen vad har Bulls med jönköping/HV71 att göra?

Tigers förstår jag, kan deras historik. JUST historiken io en stad/lag är grejen med namnen.

Sen detta med namn som IK,HC,HF, menar det är såååååå grått. Betonggrått.

Nä, namn är inte bra här i norden.
I väst tar de ett namn som har anknytning till klubb/stad/område.