måndag 14 december 2009

Mörkrets hjärta

Till min stora besvikelse har jag ännu inte kommit över gårdagens förlust. Jag är fortfarande sur. Under dagen har jag i tankarna återupplevt olika matchsekvenser. Det stör mig verkligen att en sketen hockeymatch kan få mig så ur balans. Att en sketen hemmaförlust kan orsaka så mycket irritation.
-
För närvarande läser jag en kurs i litterär textanalys. I huvudsak sysslar vi med att analysera olika litterära texter utifrån en rad olika teorier och perspektiv. En av kursens huvudböcker är Joseph Conrads berömda roman Mörkrets hjärta. Idag har jag suttit med boken i ena handen och analysverktygen i den andra. Hur jag än anstränger mig för att på ett seriöst och metodiskt sätt ta mig an berättelsen kommer jag inte ifrån min fullständigt felaktiga slutsats: Kurtz är lika med Keso. Varje gång den förbannade Kurtz nämns vid namn är jag tillbaka på Hovet. Jag ser Gnagets misslyckanden framför mig och i munnen känner jag en säregen smak av rutten gammal Keso.
-
Först på fredag spelar AIK sin nästa match. Örebro väntar på bortaplan. För hemmalaget är det säkert lägligt med ett par dagars matchledigt med tanke på vad som hände igår. Men ur gnagisk synvinkel hade jag hellre sett AIK på isen igen så fort som möjligt. Jag behöver skaka av mig gårdagens nederlag illa kvickt och gå vidare. Som det är nu kan jag inte ens handla på Konsum utan att få kalla kårar.
I mejeridisken ser jag en Kesoförpackning och tänker: Ohyggligt. Ohyggligt.

Inga kommentarer: