söndag 13 december 2009

Boriska barnsligheter

Det slog mig häromdagen att det var länge sedan jag skrev om min vän Greken här på bloggen. Greken, min bundis och kamrat, var inte med på Hovet i eftermiddags. Det kanske var lika bra. Hur skulle det ha sett ut? Två män i sina bästa år som står och gapar och skriker och fäktar med armarna i parti och minut? Nej, det räckte bra med bara Boris. Idag fick jag lika många barnsliga vredesutbrott som Greken normalt får på en hel vecka. Då förstår ni kanske hur illa ställt det var med mitt annars så balanserade humör...
-
Teemu Kesä är en spelare som jag har lite svårt för. Minst sagt. Kesä, eller Keso som jag hädanefter alltid kommer att kalla honom, har en förmåga att locka fram mina allra sämsta sidor. När jag ser Keso åka omkring på banan, viftandes med sin klubba och bökandes med sina händer i andras ansikten, blir jag rabiat. Jag kan inte med karln. Jag vill se han sänkt. Jag vill att någon, vem som helst, ska ge karln en fet, saftig propp. Och det var väl ungefär vad Savilahti-Nagander gjorde till slut. Tack för det, Nagge.
-
Matchen då, vad ska man säga om den? Tja, till att börja med borde vi ha vunnit. Med en vaken målvakt och ett mindre sömnigt försvarsspel hade trepoängaren varit vår. Malmö var faktiskt inte särskilt bra. Inte idag heller. Tyvärr får de tre av fyra mål till skänks. Tyvärr är vårt powerplay riktigt svagt. Tyärr får vi inte in pucken i avgörande lägen. Vi är för dåliga helt enkelt. Vi förlorar för att vi är för dåliga.
-
Ett par spelare förtjänar ändå beröm: Johan Ryno för att han visar både vilja och kunnande. Han gör många fina byten där han särskilt utmärker sig genom uppoffrande hemjobb. Daniel Bång för att han tar sig in framför mål, för att han tacklar och trycker på, för att han visar att han verkligen vill komma igång. Patrik Bergström för att han återigen är AIK:s bäste spelare. Gnagets nummer 18 blir en allt större borisfavorit.
-
Christian Sandberg var förstås också bra. Men det är han ju alltid.
-
Nu ska jag gå och lägga mig. Jag är trött som bara en man som fått alldeles för många barnsliga vredesutbrott på alldeles för kort tid kan vara. Go'natt Gnaget. Go'natt Boris. Vakna torrt.

2 kommentarer:

Greken sa...

Tur att jag inte ens såg hela matchen på tv då. För jag hade väl inte haft nån tv kvar då. Men vi kommer igen min vän det vet du.

Greken

Olof Loklint sa...

Såg matchen men svårt att analysera varför det gick som det blev!

Malmö var inte speciellt bra men äckligt effektiva. AIK stundtals bra men väldigt uddlösa.

Sedan kom slumpen. Den som ställer till det för vem som helst.

Tänker på studsar som denna gång gagnade Malmö.

Vet inte heller om Heino var så usel som vissa vill göra gällande. En målvakt brukar vara så bra som laget förtjänar. Idag fick han inte det stöd som behövdes. Första målet till Malmö var en läskig studspuck. Fjärde målet för Malmö var en överraskande sargstuds.

Tycker AIK borde tagit poäng med tanke på spelet.

Men shit happends...