tisdag 29 december 2009

Ingen dussinspelare


Patrik Nemeth gjorde i kväll sin åttonde A-lagsmatch för säsongen.
I backpar med en annan junior, Filip Olsson, spelade han sin vana trogen säkert och stabilt. Nemeth har blivit en ny favorit i min boriska bok och jag tycker att det är dags att killen får sitt namn på tröjan. Låt tolvan bli Nemeths för resten av säsongen! Jag anser att Patrik Nemeth för närvarande är en av AIK:s bästa spelare.

Allt Nemeth gör berömmer jag. De få misstagen förklarar jag bort med att killen är ung och orutinerad. Jag tjatar hans namn gång på gång på gång. Patrik Nemeth är för jävla braoo. Patrik Nemeth är kanon. Patrik Nemeth är stor, stark och smart. Lägg hans namn på minnet. Patrik Nemeth blir en hockeykändis snart...

¤ ¤ ¤

AIK vann alltså med hela 7-1 över sopiga Sundsvall. För en gångs skull fick jag rätt i mitt förhandstips! Skrev jag inte häromdagen att vi skulle krossa dem?!

¤ ¤ ¤

Daniel Bång var inte bäst på plan. Johan Ryno var inte heller bäst på plan. Dick Tärnström gjorde visserligen mål men var i övrigt en av planens mest osynliga spelare. Bäst på plan var Richard Gynge. Och det säger jag inte bara för att han gjorde två mål. Det säger jag för att Gynge var ruskigt bra. Som vanligt sökte han sig ständigt och jämt in mot slottet. Som vanligt såg han till att hamna i bra lägen för skott. Som vanligt jobbade han hårt. Gynge är grym helt enkelt. En spelare av högsta allsvenska klass. Pelle Prestberg har visserligen gjort fler mål än Gynge så här långt men frågan är om inte Gynge ändå är seriens bäste målskytt? Jag skulle inte byta ut honom mot någon spelare i hela HockeyAllsvenskan. Så vass är vår sniper.

¤ ¤ ¤

Det blev fin stämning och härlig inramning kring matchen till slut. Trots få sålda biljetter på förhand fylldes Hovet till hälften i kväll. 4012 åskådare är inte fantastiskt på något sätt men det är bra mycket bättre än de 1891 som såg senaste hemmamatchen mot Sundsvall (27/9).

AIK-spelarna gjorde sitt bästa för att locka publiken tillbaka. Nu hoppas jag verkligen att alla som var på kvällens match fortsätter att stötta AIK Hockey. Närmast på onsdag den 6 januari tar vi emot Västerås. Vi ska krossa dem!

Inga kommentarer: