lördag 19 december 2009

Mona till Solna?

Oppositionsledaren Mona Sahlin är som bekant AIK:are. Dessutom duktig på att prata så att både killar och kvinner förstår. Kanske hon kan tala Solna kommun till rätta? Natten till idag drömde jag om Mona. I drömmen satt vi bredvid varandra i ett tåg på väg hem från Trollhättan. Vi utbytte några korta fraser. Så här flöt samtalet...


Vad säger du Mona om AIK Hockeys klammeri med kommunen?
- Vi såssialdemokrater tycker att det är jätteviktigt att kommunen tar sitt ansvar. Vi tycker att Solna kommun måste ställa upp för AIK. AIK är viktigt för Solna kommun. Solna kommun måste ta ansvar.

Men AIK har ju inte gjort rätt för sig. AIK har enorma skulder till kommunen, inte sant?
- Det kan inte vi ta hänsyn till. AIK är viktigt för Solna och det är ju därför det är så viktigt att Solna kommun tar ansvar.

Vad ska Solna kommun göra då? Ska skattebetalarna stå för AIK:s nota?
- Solna kommun ska gå in och ta ansvar. Det är ju det jag säger ju.

Du Mona, jag har hört att du inte bara är AIK:are, du gillar visst Bruce Springsteen också. Stämmer det?
- Ja, Bruce är ju en riktig working class hero. Om han vore här nu är jag säker på att han skulle ställa upp och sjunga för att rädda AIK. Bruce är ju en riktig working class hero. Jag har förresten haft det stora nöjet att träffat honom. Han är verkligen en riktig working class hero.

Är det fler saker än AIK och The Boss som du så att säga har gemensamt med Black Boris?
- Nej, det tror jag verkligen inte.

Om du fick säga något till Black Boris, vad skulle det vara i så fall?
- Nu tycker jag att du, Back Boris, är väldigt fånig. Jag vet ju att det är du som intervjuar mig ju. Det är ju dig, Black Boris, som jag pratar med ju. Eller hur? Dessutom är det ju du, Black Boris, som lägger ord i munnen på på mig. Det enda jag säger är ju att Solna kommun måste gå in och ta ansvar. Men det kanske du, Black Boris, har svårt att förstå.

Extramaterial/länk:
Mona skriver öppet brev till Bruce, den 23 oktober 2002: http://www.regeringen.se/sb/d/1328/nocac%20he/true/a/4309/dictionary/true

Inga kommentarer: