onsdag 4 november 2009

Ungefär så här är det

Det grymtas förstås lite varstans i dessa tider av griskris och svinvaccin. Vad passar väl då bättre än att ta sig an en mindre musikalisk analys? Tänkte Boris och gav sig ut på bråddjupa vatten. Vore jag en masmatros skulle jag i detta läge flott flyta på fläsket, men nu är jag bara en skeppsråtta varför jag blott badar i livbåten. Klart som korvspad är dock att mitt inlägg är angeläget, för såväl vaccinerade svin som febersjuka lokatter.
-
Jag har tidigare konstaterat att Bruce Springsteen är gnagare, dessutom att han varit det sedan länge. En viss bloggande jämte kontrade med att på ett synnerligen övertygande sätt bevisa att Lars Winnerbäck innerst inne är leksing. Denna nya kunskap kändes till att början tung för mig att bära. Jag insåg att jag i flera år levt i en bubbla. Jag hade frivilligt spelat blåvit masrock på min stereo i Johanneshov. Jag hade sjungit med i sånger tillägnade ett gäng tokiga rivaler.
-
Självklart gjorde jämtens inlägg mig grymt besviken. Han tog inte bara ifrån mig en vardagsrumshjälte. Han tog även ifrån mig en inspiratör och idol.
-
Bruce och Lars i all ära. Det finns andra artister att avhandla. Idag gäller det Thåström och albumet Mannen som blev en gris. Kolla in låtlistan och ni fattar vartåt det barkar. Öppningslåten är som gjord för att spelas på ett hov nära mig nästa gång Leksand eller Sundsvall gästar Gnaget. Släpp aldrig in dom här riktar sig alldeles uppenbart till såväl vaccinerade som ovaccinerade icehogs.
-
Kaospassageraren syftar på ovaccinerade bussresenärer som hostar, snorar och smittar ner. Så kall så het beskriver ett febertillstånd som man aldrig riktigt vet var man har. Ungefär så här samman-fattar något sånär den sammanlagda sanningshalten i detta eminenta och ytterst trovärdiga blogginlägg.
-
Mannen som blev en gris innehåller låtar och textrader som alla pekar åt samma håll: Thåström förutspådde svininfluensan. Han varnade för dess konsekvenser. Men ingen lyssnade ordentligt. Ingen förstod budskapet. Och detta trots albumets tydliga och träffande titel. Jag antar att det bara finns en rimlig förklaring till att inte någon före denna dag förstått att tolka Thåström rätt. Pimme är nämligen uttalad djurgårdare. Ingen litar väl på en sån? (Se låt nummer 08 på den länkade sidan.)
-
Svartråttor kan man till skillnad från apor lita på i alla väder. Därför vet nu Du som läser denna blogg hur det ligger till med Thåström, Mannen som blev en gris och svinfluensan. Tacka Boris för det!