söndag 29 november 2009

Antiklimax

Så snopet! Segern var ju så gott som bärgad. De tre poängen var nästan i hamn. Osten var halvvägs hem till boet. Och inte nog med det. Leksand låg under i Borås. Vad hände sen? Vad hände sen?

Gnaget tappade greppet. Likaså Borås. Sundsvall kom tillbaka och straffade oss brutalt. Leksand vände på steken och körde över Borås. Allting hände inom loppet av några minuter. Det var ju för väl ändå att Malmö torskade hemma. Mot Troja dessutom. TROJA! Laget som inför dagens match inte hade tagit en endaste trepoängare på bortaplan. Otroligt. Det är helt otroligt.*
-
Västerås tog två viktiga pinnar. Grattis GurkOlle, Sveriges trevligaste gurka. Den vinsten var DU värd!
-
Bofors tog också en välbehövlig seger. Man följde upp trean i Oskarshamn med ännu en hemma mot Almtuna. Nu är man med och nosar på topp-tre igen. Efter lagets dubblish förlustish mot Janne Karlssons Växjish för ett par veckor sedan trodde jag att Bobcats befann sig i fritt fall. Så var inte fallet. Nu blir det spännande att se om laget orkar hänga på i racet mot kvalserien.
-
Publiksiffran i Sundsvall imponerar. Hela 822 åskådare! Det är ungefär lika många som det brukar vara på AIK:s innebandymatcher, dvs. medan AIK:s hockeylag samtidigt spelar på Hovet inför sisådär 1200 pers.
-
Oliver Ekman-Larsson visade idag varför han redan i oktober utsågs till denna säsongs Most Valuable Player. Hans två mål i powerplay tog Leksand tillbaka in i matchen mot Borås. Dessutom stod OEL för en assist till 3-4-målet, också det i numerärt överläge.
-
Efter Leksands senaste match (Örebro borta i fredags) läste jag bl.a. följande rader på en blogg som jag besöker lite jämt och ständigt:
"Igår började man också kunna se hur Leksands powerplay håller på att likna något. Det kändes som om våra backar var mer aktiva och angelägna i sitt spel än tidigare. Kanske har det infunnit sig en ny insikt: Nu kan vi inte stå och vänta på Huokko längre, nu måste vi ta tag i detta på egen hand."
Jag konstaterar åter igen att Jämtleksing vet vad han talar om.
-
Jag bara måste få gotta mig lite till i dagens Malmö-kollaps. Troja gick alltså från 2-2 till 2-5 på ca fem och en halv minut. Otroligt. Det är helt otroligt.*
-
Avslutningsvis vill jag bara påminna om att en tidig utlösning aldrig är bättre än en ett utdraget klimax. Fråga bara Christian Sandberg.
*
Inför dagens allsvenska omgång värmde jag upp med att se en DVD med min gamla favoritserie Macken. Den är fortfarande lika bra som den var för över tjugo år sedan. Och mannen med den vita opeln är fortfarande lika rolig. Otroligt. Det är helt otroligt.

Inga kommentarer: