lördag 21 november 2009

Tre greker och en Boris

I morgon kommer Växjö Lejkers på besök till anrika Hovet. Det innebär, förutom att Janne Karlsson återigen får chansen att stifta bekantskap med oss ölhinkande gnagare, att det blir pintjockt med greker i Johanneshov.

Peter Tsimikalis kommer förstås. Liksom min vän Greken. Dessutom har Grekens garanterat grekiske bror lovat att dyka upp. Om nämnda tre grekers närvaro medför möjligheter till filosofiska samtal låter jag än så länge vara osagt. Jag konstaterar emellertid att det är synd att man på Hovet inte insett vikten av att sälja välpreparerade gyros.
-
Och i mitt blod slåss ännu Dionysos med Apollon, sjunger Ulf Lundell och det är just vad de gör i mina ådror också. En del av mig vill riskera allt jag äger, dricka mig kär och galen och ge fingret åt Håkan Loob och hela Hockeyligan. En annan del av mig är förståndig och försiktig, vill fundera och resonera mig fram till ett välgrundat beslut. Återstår att se vem av de grekiska gudarna som först når fram till mitt svartgula hockeyhjärta.

Öddsen (grekiska för oddsen) talar för Apollon.
-
Det känns rätt skönt att veta att det är match om ett par timmar. Mitt i denna överrumplande cirkusföreställning, som drog in från öster och som ställt allting på ända, kan man som omtumlad gnagare behöva landa för en stund. Hittills har det sålts över 2000 biljetter och kanske kan det bli en något sånär hyfsad stämning på läktarna i alla fall.

Själv tänker jag hursomhelst skrika och skråla och sjunga och skåla i morgon. För en gångs skull räknar jag med ett par kalla före match. Det är inte varje söndag som tre greker och en Boris ses på Hovet. Dionysos får regera mitt blod för en kväll.

1 kommentar:

Greken sa...

Snart är det daxs.