söndag 22 november 2009

Sursöndag

Usch, jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om dagens förlust. Det får bli vad det blir. Det är alltid surt att torska, särskilt hemma på Hovet. Mest irriterande denna söndag var att behöva se den äckligt nöjda Janne Karlsson stå och flina i sitt bås. Jag gillar verkligen inte den mannen. Verkligen, verkligen inte. Men jag medger att han emellanåt är rätt rolig. Särskilt är han har förlorat. Vilket han alltså inte gjorde idag. Tyvärr.
-
AIK vann skotten men Växjö vann matchen. Jag kan inte säga att det var en oförtjänt bortaseger - tvärtom faktiskt. Växjö var effektiva, det var inte vi. Växjö spelade smart och stabilt, det gjorde vi också men inte tillräckligt bra. Växjö vann därför att de ställde om snabbt, därför att de högg när de fick chansen och därför att de höll tätt bakåt. De gjorde exakt vad som krävs för att ta tre poäng på Hovet. Det är bara att gratulera Janne Karlsson till segern och förstaplatsen i tabellen!
-
AIK såg sega ut i inledningen av matchen. Spelarna stod mest och såg på tycker jag. Melins timeout efter 0 - 1 kändes nödvändig och riktig. Den väckte också spelarna. Ändå var det Lejkers som gjorde mål igen några minuter senare. Heino hade ingen lätt dag på jobbet och kan inte lastas för något av baklängesmålen.
-
I andra perioden drog Växjö på sig sex stycken tvåminutare, AIK ingen. Trots alla numerära överlägen lyckades vi inte få hål på Karlssons gäng. Dagens ineffektivitet innebär att vi inte längre har seriens bästa powerplay.
-
Inte heller i boxplay är vi längre bäst. Surt, sa räven. Bajs, sa Boris.
-
Greken var förstås allt annat än nöjd där han satt vid min sida och rev värdelösa öddslappar i tusen bitar. Han påpekade gång efter annan att det nog är dags att börja såga Tärnström här på bloggen. "Dicken suger", sa Greken ungefär en gång i minuten. Jag höll kanske inte med till 100 % men jag sa inte heller emot min glennifierade vän. Nog för att jag gärna vill ha 6 på isen så ofta och mycket som möjligt men inte till vilket pris som helst.
-
"Jag har varit iskall", sa Dicken härom dagen i en intervju och varken han eller plus/minuststatistiken är kända för att ljuga. En rutinerad lagkapten och landslagsback ska givetvis inte ha -4 på 16 spelade matcher i Allsvenskan.
-
Före matchen firades AIK:s fotbollshjältar för femtioelfte gången i ordningen. "TJERNA TILL LANDSLAGET, TJA LA LA, LA LA LA LA", sjöng jag och 3500 andra gnagare. Tärna till landslaget sjöng varken jag eller någon annan.

Inga kommentarer: