torsdag 19 november 2009

KK eller KHL?

Är detta alternativen som vi AIK:are har att ta ställning till?

Vad ska man egentligen säga om dagens svenska hockeybomb? Själv ställer jag mig frågande till hela spektaklet. På vilket sätt gynnar det AIK att spela i KHL? Är det ryska miljoner som ska rädda Gnaget? Ser AIK:s styrelse KHL som en sista räddningsplanka undan aska och ruiner?

Jag är inte principiellt emot att svenska lag deltar i KHL. Men jag är ytterst tveksam till att en allsvensk klubb som befinner sig på ruinens brant ska stå först i kön.

En ny liga som ingen vet åt vilket håll den är på väg behöver sina risktagande deltagare. Flera av KHL:s nuvarande klubbar lär inte spela i ligan om säg fem-tio år. De bäst anpassade överlever. Så är det bland djuren i naturen och så är det bland klubbarna i elitishockeyn. Att AIK skulle tillhöra de bäst anpassade tvivlar jag starkt på. Färjestad, HV71 och kanske Malmö (uppbackade av Percy) kan jag tänka mig skulle klara en övergång till KHL. Men AIK? Man ska aldrig säga aldrig men i dagsläget är jag minst sagt skeptisk.

Kortsiktigt tänkande är inte min grej. Det borde inte vara AIK:s grej heller. Tyvärr tycks dock det kortsiktiga tänkandet ha fått styra AIK:s satsning de senaste säsongerna. Trots att man alltså utåt profilerat sig som en förståndig klubb med någotsånär långsiktiga planer. Förre ordföranden, Hedenström, lovade att han aldrig skulle äventyra AIK:s ekonomi. Inför denna säsong uppdagades det att Gnaget satt på miljonskulder och att nästa års elitlicens var - och är - i allvarlig fara.

När Melin tog över tränarjobbet våren 2008 var målet att AIK skulle nå Elitserien inom tre år. Man byggde ett lag bestående av mestadels närproducerade hockeytalanger samt en hemvändande kapten Dick. Nu sitter man på ett berg av skulder och med en så kallad avsiktsförklaring med KHL i knät. Kan någon förklara för mig hur det kunde gå så här snett med en av Sveriges anrikaste och mest klassiska hockeyföreningar?
-
Det är mycket möjligt att jag varken är tillräckligt insatt eller har tillräckliga kunskaper för att veta vad som är bra eller dåligt för AIK när det gäller att delta eller inte i KHL. Å andra sidan kan ingen säkert veta vilka konsekvenserna blir för en eventuell övergång. Jag förbehåller mig rätten att vara skeptisk, särskilt som alla kort ännu inte har lagts på bordet.

AIK har utlyst ett extra medlemsmöte på tisdag klockan 18.00. Platsen för mötet är ännu okänd men oavsett var det blir så kommer jag att gå dit. Jag kommer att lyssna tålmodigt på vad som sägs och om jag känner mig manad kommer jag också att själv ta till orda. Jag hoppas att vi blir många som tillsammans ser till att denna fråga utreds ordentligt innan ett slutgiltigt beslut fattas angående AIK:s framtid.

1 kommentar:

Greken sa...

Då tar jag KHL. Men just nu vet man för lite. Men på söndag är det du och 3 greker som gäller.