söndag 29 november 2009

Sköna söndag

Söndagar, vilodagar
dagar då man blott gör sådant som behagar
-
Ja, tänk om det vore så väl. Men så väl är det inte. Söndagar innebär såväl plikter som sportsliga nöjen, åtminstone om man är Boris. Och det är man ju. Eller, jag menar, det är jag ju.
-
Idag har jag bland annat handlat på ICA Dalen. ICA Dalen har liksom alla någorlunda normala nutida butiker söndagsöppet. Annat var det förr. Förr höll butikerna stängt på söndagar. Förr, inbillar jag mig, handlade man inte på söndagar. Man gick på sin höjd till kyrkan. I övrigt begick man ytterst få faktiska handlingar, ty det ansågs okristligt att slita på vilodagen. Nu levde ju jag inte förr och vet därför inte säkert hur det var då. Jag vet bara hur det är nu och nu är det hursomhelst inte som jag tror att det var förr.
-
Sundsvall är ett lag som hittills imponerat föga på mig. Senast de gästade Hovet såg spelarna trötta och ointresserade ut. AIK vann med 1-0 i en match som var ett sömnpiller. Så spelades matchen också på en söndag. Idag räknar jag med tuffa tag och tre poäng.
-
Sundsvall skall slås
Liksom Leksand av Borås
-
På ICA Dalen köpte jag, förutom allehanda nödvändigheter, Aftonbladet och dess söndagstidning. Jag vet inte varför jag envisas med att betala extra för den där söndagsbilagan. Den är lika kass varje gång. Fast det är klart, det finns ju kluriga korsord i den. Och så Malena förstås.

Inga kommentarer: