måndag 23 november 2009

När vinden vänder

Bortom ostkusten finnes forna fiender
Bud om fred och frihet de nu hit sänder

Det sägs de åter gnuggar sina björnhänder
Det sägs de åter vässar sina björntänder
Jag har ju hört en del om gamla legender
Såväl om revolutioner som om ryssbränder
Min stilla undran är vad som härnäst händer
Blir exfiender fränder när vinden vänder?

När muren föll var jag bara barnet. Jag minns ändå tevebilderna från Berlin. Jag minns att vi pratade om Sovjet och kalla kriget i skolan. Jag minns fattiga människor i trasiga kläder som köade för att få en halv limpa bröd. Jag minns när de sköt Ceauşescu och hans fru i Rumänien. Bilderna från deras guldprydda badrum nådde ända hem till mitt skyddade vardagsrum. Intrycken satte djupa spår i mig.
Tiderna förändras och vindarna vänder. Men vissa saker glömmer man inte så lätt. Jag ser på Ryssland från håll och jag kan inte direkt påstå att jag gillar vad jag ser. Samtidigt inser jag att mina kunskaper är små. Jag har aldrig varit i Ryssland. Jag vet inte om jag någonsin kommer att resa dit. Det finns ärligt talat inte mycket som lockar mig att resa heller. Kanske är det mina fördomar som får mig att rata Ryssland. Kanske borde jag en gång för alla ta itu med dessa fördomar och på allvar sätta mig in i vad som faktiskt sker bortom den nedmonterade järnridån.
I morgon ska AIK Ishockey informera oss medlemmar om planerna på att flytta Gnaget till KHL. Jag går till Solna gymnasium fast besluten om att lyckas orientera mig i situationen och att försöka reda ut alternativen. Vad som än framkommer av mötet tänker jag aldrig, aldrig låta mig köpas av argument som på ett eller annat sätt försöker framställa KHL-spåret som det enda riktiga. Jag vägrar att tro på de som säger att enda alterativet till KK stavas KHL. Det måste finnas andra möjliga vägar att gå. Återstår att se vilken väg som är den rätta för oss. För AIK.

4 kommentarer:

Kung Kenta sa...

Det är dax att snacka med Hans Majestät Konungen, en gnagare som kan slänga upp lädret;0)

Black Boris sa...

Men den gubben har ju trots sin formella klubbtillhörighet kommit ut som djurgårdare! Inte konstigt att han uppbär apanage...

Anonym sa...

Pröva nästa generation i kungafamiljen. Nya prins Daniel hyser ju sympatier. Vickan stöder Dickan typ

Greken sa...

Jag tycker att det är bra att Malmö och Leksand oxå säger att dom har fått en fråga från KHL. Jag vill inte att något av lagen drar ditt men nu kanske förbundet vaknar och gör något. Lag 11&12 ska bara åka ner och lag 1&2 från allsvenskan ska upp. Vad är det annars för mening för oss att spela 52 matcher och komma 1a eller 2a när man inte ens går upp. Vi borde samla kraft alla lagen i allsvenska och få igenom detta annars tror jag att det här kan vara döden för hockeyn i Sverige. För hur länge orkar lagen som är i allsvenskan sats när det nästan är en stängd lika det är ju inte så enkelt att gå upp så som det är. Så se till att samla kraft så att det händer något mina alsvenska hockey bröder.