torsdag 29 oktober 2009

Beware of Bofors

Bobcats are flying high
skrev jag för ett tag sedan. Det var vad de gjorde och det är just vad de fortfarande gör. Bofors toppar tabellen och de gör det med rätta. Det har gått tillräckligt många omgångar för att man som betraktare ska börja ta laget på fullaste allvar. Bofors känns lite grann som vinterns motsvarighet till förra säsongens Växjö. De kommer säkert att vara med och slåss om en plats i Kvalserien efter jul. Jag står dock fast vid att Bobcats inte blir topp tre. Leksand, AIK och Malmö är seriens bästa lag. Eller åtminstone ska de vara det.
-
Trots att det är tungt att se AIK åka på bortasmäll efter bortasmäll måste jag säga att det är uppfriskande med en jämn serie. Inför säsongen trodde jag att det skulle bli tvärtom. Jag trodde att topplagen skulle utkristallisera sig från mängden tämligen omgående och sedan segla i medvind hela vägen till Kvalserien. Så tycks det nu inte bli. Och det är kanske bra, både för serien och lagen. Jag tror inte att det är en fördel att gå in i Kvalserien med idel segrar i säcken. Snarare är det nog så att lag som är vana vid slit, svett och sårtvätt är bäst förberedda för kvalfyllda kvällar.
-
Serien är alltså jämn och detta är alltså av godo. Men... Jag kan inte låta bli att leka med en tanke: Om det nu hade varit så att ettan, alternativt ettan och tvåan i HockeyAllsvenskan, vid seriens slut automatiskt flyttades upp till Elitserien, alltså utan att behöva kvalspela, hade vi då sett en lika jämn tabell? Jag tror inte det. Jag tror framförallt att vi hade sett ett helt annat Leksand och ett helt annat AIK, om dessa lag visste att samtliga matcher var av högsta betydelse.
-
I morgon kväll möts Växjö-Bofors. Det hade varit kul att se matchen men eftersom Gnaget tar emot Björklöven samtidigt får jag finna mig i att följa toppmötet på håll. I skrivande stund har det förresten sålts nästan 1000 biljetter till matchen på Hovet.
-
Högst upp utav alla ställen
siktas flygande kattskrällen
Sug på den smällkaramellen
- Hallams gäng toppar tabellen

Inga kommentarer: