torsdag 8 oktober 2009

Bobcats are flying high

Bofors toppar som bekant tabellen och det är förstås både oväntat och spännande. Att laget har potential visade de dock redan i fjol.
För exakt ett år sedan såg jag AIK betvinga bobkatterna i allsvenskans sjunde omgång. Matchen slutade 2-0 men den var mer underhållande än resultatet antyder. Jag minns att jag gillade Bofors riviga spelstil. I drygt två perioder pressade de verkligen Gnaget. Bofors spelade tufft och småfult framåt och kompakt och stabilt bakåt. Matchen stod länge och vägde men efter Liwings mål i mitten av andra perioden tog AIK över allt mer. Till slut blev det en rätt säker svartgul seger men Bofors visade att de ville vara med och leka. Detta trots att de spelade på bortaplan och trots att de var kraftigt nederlagstippade.
Efter matchen trodde jag att Bofors skulle bli ett lag att räkna med i kampen om playoffplatserna, men när säsongen summerades tvingades jag konstatera att jag trott fel. Bobcats slutade tia, tämligen långt från playoff, ännu längre från nedflyttning. Man var inte riktigt så bra som jag först anat. Laget påverkades så klart av att fiaskotränaren Magnus Arwedsson byttes ut så pass tidigt (efter nio matcher), men andretränaren Sam Hallam fick småningom ordning på Bofors. Det tar tid att sätta sin prägel på ett lag och till denna säsong har Hallam fått bygga "sitt" Bobcats. Jag gillar Bofors tränare, inte bara för att han har spelat i AIK. Hallam är seriens yngsta coach (jämnårig med Boris) och han har framtiden för sig.
Det är egentligen för tidigt in på säsongen för att man ska kunna sia om fortsättningen. I fjol fick jag ju som sagt fel men jag vågar mig ändå på en ny förutsägelse. Jag är säker på att Bofors kommer att vara med i kampen om en plats i playoff framåt våren. Det jag sett hittills av laget har bekräftat den bild jag fick av laget redan för ett år sedan. Bofors är ett hårt arbetande lag, de är lagom tuffa, lagom elaka och lagom fula. Dessutom har de ett par riktigt bra hockeyspelare i truppen. Jacob Blomqvist och Patrik Lundh har inlett säsongen strålande och är båda med i toppen av poängligan. Bakåt briljerar bland andra en viss Peter Messa. Precis som tränare Hallam har Messa bakgrund som J20-spelare i AIK.
Jag tror på laget som Sam Hallam bygger. Jag gissar att de ger Gnaget en riktigt svår match i morgon kväll. Jag hoppas på svartgul seger men blir inte förvånad om det slutar med ett avgörande på straffar. Kommer ismaskinen in igen går jag hem.

4 kommentarer:

Olof Loklint sa...

AIK - Bofors 6 - 1

Anonym sa...

Bra blogg du har.
Jag har alltid velat ha opp Leksand och AIK i ES. Ner med SSK och Rögle. ES skulle bli mycket mer intressant då med matcher som Brynäs - Leksand och AIK - DIF.

Uppsalamas 1974

Black Boris sa...

GurkOlle:

10-0 :)

Uppsalamas 1974:

Jag tycker som du, ner med SSK o Rögle - upp med Leksand o Gnaget. Fick jag bestämma skulle även Björklöven spela i eliten, gärna på bekostnad av tråkiga Timrå.

Olof Loklint sa...

Ner med AIK upp med Bajjen! Ut med LIF in med Borlänge. Det behövs lite rotation.