onsdag 15 september 2010

En inställd spolning är också en spolning

AIK - Linköping 1-5 (0-1, 1-1, 0-3)
Skott: 17 -37
Publik: 6823

Jaha. Nähä. Det blev en match men blev det en match? Två halvdana perioder och sedan pannkaka. Linköping visade sig vara bättre på det mesta, om inte allt. Klasskillnad kallas det visst.

Mina farhågor, som jag delvis hållit för mig själv, eller åtminstone på avstånd från bloggen, besannades. Jag har inför premiären varit orolig över AIK:s oförmåga att komma in på mål, skapa riktiga chanser. Kvällens 17 skott på mål säger rätt mycket om AIK:s impotens framåt. Laget saknade tyngd mot Linköping. Tyngd och finess. Det blev mycket åka skridskor men lite framför mål. Man sätter inga strutar från sarghörnen.

Platt fall i tredje perren. Efter 1-3 gick luften liksom ur.

¤ ¤ ¤

Än är det emellertid inte läge att ta fram motorsågen. Inte efter en match. Inte efter en premiär. Naturligtvis fanns det saker som var postitiva:
  • Oscar Steen, Daniel Rudslätt och Richard Gynge fungerade bra tillsammans. Här har tycks Melin/Persson ha hittat sin förstalina.
  • Bland backarna visade Nolander, Tärnström och Liwing klass.
  • Heino gjorde två stabila perioder.
  • Stämningen under matchens sista minut. Det kändes stort att tillsammans med ett par tusen andra AIK:are hylla laget med sång och stående ovationer - trots den bedrövliga slutakten.
Å andra sidan fanns det saker som var alltför negativa för att inte tas upp:
  • Fjärdelinan hade väldiga problem att hänga med i tempot och intensiteten. Engblom och bröderna Ahlström fastnade ideligen i egen zon, och det såg farligt ut bakåt var gång kedjan fanns på isen.
  • Salmonsson, som jag hoppas mycket på, såg oerhört blek ut.
  • Backarna Österberg och Johansson hade emellanåt svårt att hänga med i egen zon.
  • Christian Sandberg. Förvånansvärt anonym.
Ironiskt nog var det i samband med att AIK vaskade om i formationerna som det riktiga tappet kom. Inför tredje perioden kändes det logiskt att slänga in Blomdahl i trio med Sandberg och Bång. Lika logiskt verkade det att släppa in Beck från bänken. Men tredje perioden blev alltså AIK:s sämsta i matchen.

¤ ¤

Melin sa visst efteråt att Linköping var smartare än AIK. Det är en del av sanningen. Man kan även säga att Linköping var starkare, snabbare och skickligare än AIK.
~
Tommy Samuelsson satt en bit ifrån mig. Två minuter före full tid reste han sig och gick. Han såg rätt nöjd ut. I fjärde omgången tar Färjestad emot AIK i Karlstad.

¤

Rubriken då? Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med den. En kväll som denna kan allting bara bli bättre. Får man hoppas.

7 kommentarer:

Greken sa...

Det var mitt fel spelade på AIK. Bara för att göra det hela lite mer intressant. Vi får ju inte chocka Sverige på en gång. Dom måste få tro att vi är sämre än Väsby ett tag till.

Black Boris sa...

Jag anade det. Antar att du spelade på Dif i bollen också?

Olof Loklint sa...

Upp med hakan Boris! Du fick in alla rätt på mitt Gurk-tips! Kan det bli bättre?

Knurre Knorr sa...

LHC har ett stort och tungt lag. Har en känsla av att mot T ex SSK, Modo, Timrå, Luleå, Skeå, så blir det en helt annan typ match.

Det såg ut som om AIKarna var lite för lätta.

Kom igen

Black Boris sa...

GurkOlle, bättre? Nä det kan det nästan inte bli. Härligt att få leverera direkt, så att säga. Nu förstår du varför jag tjatat om det där förbannade tipset, va? Boris - the tippar king!

Knurre Knorr, du har rätt. Lycka till i kväll men heja Lule :)

Eddie sa...

nog tycker jag att dom stod upp första och en bit in i andra för att sedan tappa spelet.
tror att förändringarna i kedjorna splittrade mer än gjorde nytta.

kedja rudslätt och kedja bång stred bra, man lyckades vinna närkamper och behålla/ta tillbaks puck bra.
tyvärr missade man att spela strategi K.I.S.(S)
första BP fick inte lhc speciellt mycket pp.
den största skillnaden låg i anfallen, där lhc´s anfall såg mycket inövade ut.

Men som Melin sa, det kommer att ta några matcher innan alla kommit in i "es-spelet" helt


ps.
blev sittandes kvar på läktaren mellan p2-p3

Black Boris sa...

Eddie, undrade var du tog vägen i pausen! Nu missade ju du mitt pessimisttips inför tredje: "AIK måste ha nästa mål annars blir det 1-5 till slut."

Men visst stod Gnaget upp bra i två perioder. Problemet var ju, som du skriver, främst anfallsspelet. För uddlöst, för klent. Måste bli bättre...