tisdag 6 april 2010

Det som håller oss vid liv

Fortsätt längta, hitta mod
Våga hoppas, våga tro

~
Hoppet är det sista som överger en och den som överger hoppet överger också livet. Man måste våga hoppas, man måste våga tro. Åtminstone om man vill vara med och slåss i kriget om elitserieplatserna. AIK har inte gett upp. Leksand har inte gett upp. Båda lagen spände musklerna ikväll och båda lagen vann. Hur det såg ut i Leksand kan jag bara föreställa mig i fantasin. Hur det såg ut i Ängelholm vet jag desto bättre. AIK krigade till sig trean. Vi var dödligt effektiva när det behövdes som mest. Heino klev in, spikade igen och var bäst. Vi hade det lilla flytet som så väl behövs för att vinna täta kvalkamper.
~
Egentligen tycker jag att kvällens insats är en av de sämre i kvalserien rent spelmässigt. Men det är målen och poängen som räknas. Henrik Eriksson blir tvåmålsskytt liksom Bång. Båda två är värda rikligt med beröm. Bångs mål fram till 0-2 känns på något sätt avgörande för resten av matchen. Det är när han gör sådana här mål som jag påminns om varför jag tycker så mycket om vår nummer 20. När Bång i en och samma rörelse tar emot och flippar pucken förbi sin back, när han sätter fart mot mål, skär in framför backen och trycker upp pucken i krysset, det är då jag konstaterar för mig själv att det finns bara en riktig borisfavorit. Det finns bara en Daniel Bång.
~
Rögle är kanske inget pissgäng men stora delar av deras supportrar kissade på sig rejält i afton. I en och en halv period sjöng de kiss- och bajssånger i gnagisk riktning. Efter Bångs 0-2 buade de ut sina egna spelare. Trots att Rögle inte åkte på ett enda boxplay på hela matchen ägnade sig klacken åt långrandig zebrajakt. Viasats kommentator var förstås mäkta imponerad: "En magisk stämning", sa Per Forsberg. Min röv, tänkte Boris.
~
Nästa gång jag träffar en Röglesupporter ska jag börja med att fråga honom om han har kommit ihåg att sätta på sig blöjan. För alla Röglesupportrar är väl likadana? Alla Röglesupportrar är väl kissnödiga gossar med taskig impulskontroll?
~
Jag hoppas av hela mitt hockeyhjärta att Rögle åker ur Elitserien. De har ingenting där att göra. De är ju inte ens bra.
~
Ikväll är Boris på krigsstigen. Jag är fast besluten om att inte ge upp hoppet. I stridens hetta händer det att man säger eller skriver saker som man senare ångrar. Jag står emellertid för varje ord, varje rad i detta inlägg. Rögle och delar av deras supportrar kan dra åt allsvenskan. AIK eller Leksand kan ta steget upp. Den av oss som blir kvar får trösta sig med att spöa Rögle i allsvenskan till hösten.
~
Tro på drömmar, ta ett kliv
Vält den värld du lever i
Och var en galning, var naiv
Det är det som håller oss vid liv

6 kommentarer:

Greken sa...

Dom kan åka till Danmark och lära dom spela bandy. Ta några öl med danskarna och sen pissa på varandra.

Olof Loklint sa...

Passar på att citera mig själv:

"Rögle möter AIK

Rögle tycker att de befinner sig på säker mark och kommer spela avslappnat. Plötsligt inser de att det gäller att gå för fullt, men, då är det redan försent! AIK stänker in två snabba puckar och stänger sedan igen. Heino gör comeback till denna match och svara för en "supernolla"! Rögle byter tränare..."

Detta skrev jag på min blogg dagen innan matchen! Är man synsk eller är man?

Grattis till tre läckra poäng och må Rögle på Golgatan vandra mot sitt eget öde...

batong sa...

Hallå boris, låter som att aik gjorde vad lif gjorde mot aik sist, krigade och vann, satt på jobbet och skrek rakt ut, nu är det tätt, kan det bli tätare, tror inte det. och än en gång nu fan kör vi, rögle ska bort.

Black Boris sa...

GurkOlle:

Haha, jag läste det där och tänkte att hoppas, hoppas, hoppas att han får rätt. Och det fick du ju! Saida går igen.

kent / sarg ut sa...

Boris, liket lever! Kul för kvalserien och nu blir det lapp på luckan på torsdag!

Ja du Rögles publik! Detta är ett brottstycke ur ett inlägg från min blogg nov 2009:

"När den främlingsfientligaste delen av vårt rike lägger kväll till dag och de mörka molnen skingras runt månen så börjar det ylas. Ur den skånska mullbänken reser sig de Mögliter som i brist på ödmjukhet valts ut och som i stundom beter sig beklagligt skralt, och som därför blivit utstötta av samhället, de har inget socialt liv att falla tillbaka på utan drivs endast av att följa sitt Mögle med stel gång och livlös blick. När de väl satt sig tillrätta så faller de in en psykotiskt tillstånd som en permanent LSD -tripp där de endast anar verkligheten. Många experter ställer sig frågande till att dessa uppgifter skulle vara sanna och hävdar att de är en myt. De menar att de i själva verket är både socialt och mentalt vanförda och att de stötts bort av sina familjer. Andra anser att gruppsykologin och hallucinogena droger som fulgroggen, inom vissa enögda samhällen, som närmast liknar särgrupp, också är en sannolik orsak till fenomenet."

Black Boris sa...

Fnissvarning på den, Kent. Och så säger jag det igen: No more kringles for you, my friend.