fredag 2 april 2010

Tro, hopp och lidande

Den här kvalserien är på väg att bli precis så jämn som jag på förhand spådde. Södertälje har visserligen gjort ett ryck i toppen men idag letade sig grus in i maskineriet. Kringlorna knastrar och Kent konstaterar att turen är slut.

Om turen även inbegriper själva resan återstår att se. SSK ska hursomhelst inte känna sig säkra på någonting. Och det tror jag inte att de gör heller.

¤ ¤ ¤

Jämtleksing döpte för en tid sedan om Gränbyhallen till Migränbyhallen och det var en träffsäker omskrivning. Att se AIK borta mot Almtuna är som att frivilligt utsätta sig för molande värk och ständiga kramper.

Men AIK gör en gedigen insats i Uppsala. Laget visar upp ett nästintill prickfritt försvarsspel. Samtliga spelare jobbar hårt matchen igenom och man lyckas efter mycket om och men trycka in två puckar bakom PW. Fredrik Holmgren gör ännu en helgjuten insats i kassen och jag tycker att vi förtjänar segern. AIK var bättre än AIS även denna gång.

Nu spelar Gnaget kvalseriehockey! Nu har vi det lilla flytet som behövs! Och tänk, det är alltid lika underbart att se Gynges glädjevrål när han gör mål.

¤ ¤

Jag tycker inte om att ta ordet hata i min mun men jag kan ärligt säga att jag hatar kvalserien. Kvalserien är hockeyhelvetets förgård. Det är ett två veckor långt lidande som egentligen bara kan vara "roligt" att följa för utomstående sadister. Går AIK upp så blir det naturligtvis både fest och flina men kvalserien i sig är och förblir en pest och pina.

¤

AIK möter Leksand hemma på påskdagen. Samtidigt spelar Rögle i Lejkerdome. Jag tror och hoppas att vi ligger tvåa i tabellen när jag går och lägger mig på söndag kväll.

Tro, hopp och lidande. Det är vad det handlar om.

2 kommentarer:

batong sa...

tro hopp och kärlek vill ja säga, till hockeyn och laget man håller på, i övrigt håller jag med om att kvalserien är djävulens påfund, och enbart ett långt lidande. Ser fram emot söndagen och en förmodad stenhård match. Då vinnaren där har en rejäl chans att ta sig vidare upp till stjärnorna långt där borta.

Anonym sa...

Tro hopp och lipande