måndag 26 april 2010

Fablernas värld

Råttan Boris sitter i
redigt, ledigt skafferi
river ned ett ramaskri
rimmar fläsk och poesi
~
Tigern fick jag aldrig se
ty jag var ung och han passé
Tigers såg jag, ack och ve
tänk att nån fick sån idé
~
Appapappa sa min pappa
akta apan, inte klappa
aldrig lockas in och tappa
ansiktet i bur och nappa
~
Indianer, ej okej
inte slå sådana, nej
i egen zon, hör på mig
ingen kommer tacka dig
~
Vargen kommer!, ropa' pigan
Vakta fåren, akta kvigan!
Vargen kommer, vill ha krig han
Vill visst stänga håkanligan
~
Smålandsspöket står på lur
smyger, smusslar, bygger bur
söker möss och gnagardjur
som ska skrämmas näst i tur
~
Lejonhjärta var en kung
längesen nu han var ung
Linköpings penningapung
lär ej längre vara tung
~
Björnar gapar högt och river
bankar, bultar, brölar, kliver
ber om få superlativer
best man ett sådant då skriver
~
Gamla rävar och griniga män
gnäller och gnölar och gnatar väl än
Gallrar bort tränare, sparkar var en
galning som tror han kan vända trenden
~
Skurkar utan skam i kroppen
skruvar upp temperaturen i knoppen
Skränar om Solna och trivs i toppen
snart ska dom få sig ett skott på snoppen
~
Kringelknuttar, kringelknuttar
knasigt via sargen duttar
kringelknuttar ut puckpluttar
kvalar kvar och glädjeskuttar
~
Röda örnen såg nog illa
rikta' in sig på den lilla
Råttan som han såg i villa
råka' va en hel gerilla

Simma lugnt!

2 kommentarer:

Adam K sa...

Hörru Boris:
Du skulle kunna göra en hockeypoesibok, är väldigt impad för din kunskap inom poesi och få in det i ens lags "natur".

Black Boris sa...

Hörru Adam:
Tack ska du ha!