lördag 10 april 2010

Upp!

Lundell är liksom Springsteen en borisk husgud. Men inte ens Uffe är ofelbar. De senaste tio åren vill jag påstå att han har låtit kvantitet gå före kvalitet. Topparna är fortfarande höga men den lundellska lägstanivån påminner nuförtiden mest om en gnagisk bortamatch i Oskarshamn.

Faktum är att Lundell redan 1996 bjöd på ett rejält bottennapp, då han på den i övrigt storslagna dubbeln På andra sidan drömmarna, levererade låten Upp! Jag har aldrig förstått hur den dängan kunde kvalificera sig för utgivning. Men jag antar att det är som med vissa lag som når elitserien. Hur gick det egentligen till när Rögle lyckades kvalificera sig våren 2008?

Även om Upp! är en i mina öron hemsk ljudupplevelse så innehåller den en och annan träffsäker textrad. Det var länge sedan jag lyssnade på låten men tämligen ofta, för att inte säga dagligen, händer det att jag citerar den. Särskilt denna rad:

"Tidningarna är skrivna av idioter för idioter."

Den som mot förmodan inte förstår vad som avses kan ju alltid klicka på någon av de länkar som jag så generöst delar med mig av här nedan. Det är inte konstigt att folk runtom i landet tror sig veta allt om AIK:s hemska supporterkultur, hat-och-hot-hovet och Black Army, när de ständigt och jämt matas med svartmålande artiklar som dessa.

"Ordningsmässigt bäst om AIK inte går upp" (SvD, 2010-04-08)

Biljettkaos - då kan Hovet stormas: "Vi kan hantera det..." (Sportbladet, 2010-04-10)

Vi har att göra med journalister och rubrikmakare som endast fokuserar på en bråkdel av sanningen. Journalister som skriver som de har vett till och rubrikmakare som får betalt per halvsanning. Till skillnad från den gode Uffe vill jag emellertid inte sträcka mig så långt som till att döma ut en hel yrkeskår. Det skulle så att säga vara att gå emot mig själv och själva min poäng med detta inlägg.

Men överdrifter säljer och fördomar sprids. En del människor vill uppenbarligen ha skit och delar av pressen bajsar dem rakt i munnen.

¤ ¤ ¤

Jag är trött på att behöva förklara för korkskallar som aldrig satt sin fot på Hovet att alla AIK:are inte är likadana. Jag är trött på att behöva förklara för idioter, som tror mer på Janne Bengtsson än på sina egna arbetskamrater, att allt som står i tidningen inte är sant. Jag är trött på att bli förknippad med en liten men högljudd pöbel som går på hockey högst tre gånger per säsong, bara för att pressens representanter inte förmår göra skillnad mellan hormon-stinna babianer och hederliga gnagare.

Till Janne Banans stora förtret men till alla goda gnagares glädje
har AIK äntligen chansen att ta sig tillbaka dit man hör hemma. Elitserien hägrar och inga svarta rubriker i världen kan få mig att tappa humöret. Men nog är nog och någon gång måste man få lov att höja rösten och ryta ifrån. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Jag tar avstånd från all form av destruktivitet och våldshandlingar i samband med AIK:s matcher. Lika mycket tar jag avstånd från s.k. journalister som livnär sig på att sprida dynga i form av illivilliga rykten och tramserier.

8 kommentarer:

Greken sa...

Vi är gnaget vi är gnaget vi är gnaget AIK alla hatar oss alla hatar oss alla hatar oss va fan gör det. För i morgon går vi UPP

Kent / sarg ut sa...

Boris, detta dilemma lär AIK få dras med. Även jag tycker att krigsrubrikerna blir i överkant. Tyvärr till de skötsamma fansens förtret så blixtrar de mindre bemedlade till med att skämma ut sig och till syvende och sist också klubben.

Problemet är inte bara dessa fans utan även ett organisatoriskt bekymmer. Många AIK tränare i hockey som fotboll väljer oftast att inte att ta avstånd.

Jag har inget emot AIK som klubb men det är nästan alltid att det skylls på andra saker än det som bör beivras.

AIK har bästa klacken, bäst drag. Inget snack om det. Dock så brinner det till i överkant hos vissa vars resultat blir förödande!

Black Boris sa...

Kent, jag håller delvis med dig. Ingen skugga ska dock falla på Roger Melin eller hockeylaget av idag. Reaktionerna efter incidenten mot Rögle hemma var tydliga och helt i linje med vad både du och jag efterfrågar.

Men det är inte bara AIK och AIK:s supportrar som har ett ansvar för att rensa upp i leden. När vissa journalister och tidningar väljer att låta enstaka marodörer representera AIK och klubbens supportrar, trots att dessa individer antagligen inte ens vet hur man stavar till offside, gör det betydligt mer skada än nytta.

Det vore trevligt om någon tidning någon gång såg och uppmärksammade allt det positiva som många AIK:are gör för sin klubb. Nu får man som gnagare finna sig i att av allehanda löst folk få frågor om hur man ställer sig till ditten och datten som överhuvudtaget inte har med VÅRAT lag eller VÅRAT supporterskap att göra. Och det tycker jag suger.

Greken sa...

Hjälp jag är redan vaken. Är så jävla nervös. Kan det inte va över snart. VI SKA TILLBAKA

batong sa...

Livet är som en berg och dalbana upp och ner.

Kent sa...

Boris, refererar till ditt sista stycke i ditt svar. Håller helt med, journalister har för ovana att ta fram det dåliga allt som oftast. Endast för att skapa rubriker.

T ex, i år så har SSK (i ES) spelat en mer offensiv hockey än på väldigt länge. Det skrivs det aldrig om utan det handlar mest om att publiken sviker och att klubben är så jävla hemlig mot de stackars murvlarna.

Lycka till ikväll

batong sa...

grattis då. skönt med lite ombyte, är nog välförtjänt då man tänker efter lite är ju ett antal år sedan ni åkte ur, lif har ju bara 5år där så än en gång ett stort grattis från mig.

Black Boris sa...

batong: STORT TACK!