onsdag 18 november 2009

Styrkan sitter i håret

Bofors Bobcats är ett lag som jag gillar i smyg. Trots att de har seriens fulaste dräkter och trots att de har seriens fånigaste efternamn gillar jag dem. Jag gillar deras spelstil, deras tränare och deras Messa. Dessutom är jag sedan igår kväll väldigt förtjust i Viktor Sjödins hår. Jag hoppas verkligen inte att han har klippt sig sedan lagfotgrafierna togs.

Vi hockeysupportrar lägger alldeles för lite vikt vid spelarnas frillor tycker jag. Styrkan sitter som bekant i håret och det är förstås ingen slump att Håkan Södergrens karriär tappade fart i takt med att hans hår föll av.

Själv har jag på sistone börjat tappa hår både här och där. Min begynnande flint är oroande och väcker alltmer uppseende. Det är för väl att jag inte är hockeyspelare på hög nivå.

Här kommer en lista över mina tre absoluta favoritfrisyrer genom tiderna:

1) Pavel Pateras hockeyfrilla, säsongen 1996/97,
2) Otakar Vejvodas hockeyfrilla, också säsongen 1996/97,
3) Martin Procházka hockeyfrilla, även den säsongen 1996/97.

Tyvärr skyldes dessa tre herrars välsvarvade hårsvall alltsomoftast av kastrulliknande silverhjälmar den aktuella säsongen. Det hände dock att tjeckerna tog av sig de blänkande huvudskydden och blottade sina håriga härligheter.

Jag var 16 bast första gången jag såg Pateras rågblonda kalufs. Jag glömmer aldrig hur det kändes att som testosteronstinn tonåring se en tvättäkta tjeckisk hockeyfrilla på nära håll. Gissa om det gick åt många toarullar i Globen på den tiden.

The Blue Line anno 1996.

Inga kommentarer: