fredag 16 oktober 2009

Hyvä Lekksandi

Till skillnad från många andra hockeyfans nuförtiden har jag ingenting emot Leksand. Hur mycket jag än försöker kan jag inte förmå mig att känna det minsta avsky gentemot den ständigt satsande klubben från Dalarna. För mig är Leksand lite grann som Finland. En lillebror som vill bli stor, som försöker och försöker men aldrig riktigt får till det.

Enda skillnaden mellan Leksand och Finland är att Leksand fortfarande tillhör Sverige. I övrigt är likheterna så många och så uppenbara att jag ibland tror att Leksand i själva verket är en geografiskt felplacerad bastuklubb. Och det säger jag inte bara därför att stora delar av lagets supportrar vid minst ett tillfälle (Södertälje, 9/4 2009) har visat fallenhet för starstrip och nakendans.

Titta bara på Leksands dräkter. De är nästan exakt likadana som Finlands, såväl den vita som den blå. Visserligen har Leksand inget lejon på bringan, utan istället en blåvit ring med en konstig sköld i. Denna sköld är å andra sidan pyntad med tre obskyra tecken som ser ut att bilda ordet YLE. Detta för ju onekligen tankarna till både sisu och sauna.

Satellitbilder avslöjar att Leksand är omgivet av sjöar. Som alla vet brukar Finland kallas "de tusen sjöarnas land".

Framförallt är Leksand, som jag antydde redan i inledningen av detta dödligt seriösa inlägg, ett riktigt losergäng. De senaste åren har man varit bäst på att vara sämst när det gäller som mest. Precis som Finland alltså. Att laget skulle kunna vinna över AIK i en match av betydelse får ses som högst osannolikt. Med mycket tur skulle man möjligen kunna få med sig en poäng från Hovet på söndag.
Det förvånar mig faktiskt att Leksand bara har plats för två finska spelare i truppen. Och varför tränas inte laget av Curre Lindström? Han är antagligen den ende hockeytränare i världen som skulle kunna ro den blåvita skutan i hamn. Som det ser ut nu lär Leksand återigen behöva både flyt och livbojar för att inte sjunka som en sten när det till våren vankas allvar och kvalfyllda kvällar.
Leksand har förresten en materialare som heter Bonde. Jag säger inget mer.

Leksands IF – En geografiskt felplacerad bastuklubb?

5 kommentarer:

Bäcköring sa...

Glöm inte bort att vi har en bastuloge i hallen =)

Tomas / Brynäsportalen.se sa...

För att styrka din teori något Boris;
Masarna ÄR Finnar, eller åtminstone är många av dem Finnättlingar.
Bevis 1: Tänk dig masmål och dra bort 4-500år, visst hör man då Finskan lysa igenom?
Bevis 2: En av Dalarnas största historiska musiker komponerade "Livet i Finnskogarne".
Bevis 3: Det är inte bara Israel som har kört med bosättningspolitik, Sverige var också duktig på det en gång i tiden. Så duktig att många tusentals Finnar från Tavastland och Savolax hamnade i de stora skogarna mellan Hälsingland och Värmland, mestadels i Dalarna.

Så faktum är att du -mer eller mindre omedvetet- träffar bättre med ditt inlägg än vad du tror.
(Har för övrigt som Hälsing med släkt i Masrike säkra bevis på detta då Tavastättlingar finns i släkten.)

Olof Loklint sa...

Briljant formulerat!

AVD: Klubben för inbördes Bloggbeundran...

Ordverifiering för denna kommentar blev: Gensial!

Gensial = Genial = Boris!

nyz sa...

Som den blåvite stackare jag är (leksing tillika finne) kan jag inte annat än böja mig och känna att du träffar rätt bra i din beskrivning. Jag håller lika envist på Finland i varje mästerskap och landskamp som jag år efter år håller på Leksand och blir lika missbelåten varje gång...(det finns förstås undantag)
På samma sätt som många av mina medsupportrar tycks göra nu, gjorde jag förr. För jag har tagit ut en och annan finsk seger i förskott bara för att bittert få erfara nederlaget. Har rutin på att vara som bäst liksom lite innan det räknas!

Black Boris sa...

Det är kul att det börjar komma in kommentarer som bidrar till bloggen och gör den intressantare att besöka och läsa. Roligt för mig också att veta lite mer om er som besöker bloggen. Tack.