söndag 11 januari 2009

Hagos skrev på - för SSK

Sedan en tid har ihärdiga rykten placerat Yared Hagos i AIK. Vår gamle center har haft en tung säsong i HV71 och många gnagare hade hoppats på en comeback i svartgult. Så blev det nu inte. Idag offentliggjordes nämligen att Hagos är klar för Södertälje.

Chansen är därmed stor att Hagos inom en snar framtid skrinnar in på Hovet i alla fall. Kvalserien närmar sig med stormsteg och där lär SSK hamna, med Hagos i laget eller ej. Södertälje är sist i Elitserien och på de senaste tio matcherna har man tagit ynka 11 poäng. Med 89-107 i målskillnad är man klart sämst i serien, lägg därtill att lagets bästa poängplockare (tre spelare delar topplatsen i den interna poängligan) endast skrapat ihop 23 poäng vardera. Laget saknar matchvinnare och jag tvivlar på att Yared Hagos kan fylla den luckan. Hans statistik från säsongen i HV71 är avslöjande: 38 matcher, 0 mål, 2 assist, 88 utv. minuter, -8.

Hagos skrala säsongsfacit till trots; givetvis hade jag gärna sett Yared i Gnaget men besvikelsen över att han valde SSK är inte direkt jättestor. Det är inte i första hand en hårt arbetande center jag vill ha om jag får önska nyförvärv inför kvalserien. Snarare är det en notorisk målskytt, typ Hannes Hyvönen (som ju ironiskt nog lämnade SSK nyligen), och en tuff back, typ Darius Kasparaitis, som jag drömmer om.

Yared Hagos skulle med sitt kunnande, sin rutin och sin AIK-bakgrund säkerligen bidra en hel del till det svartgula lagbygget. Men att han valde SSK är nog, trots allt, en större förlust för honom än för AIK. Huruvida Hagos valde rätt eller ej och huruvida jag har rätt eller ej får framtiden utvisa. En sak är dock säker: Kvalserien är nära, både för Hagos och för AIK!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hagos spelar allsvensk hockey nästa år när vi spelar i elitserien och jag vill inte ha han tillbaka inte nu när han valde SSK.
G.G.G

Anonym sa...

Håller med. Att Hagos valde SSK känns inte som någon större sportslig förlust, men ändå lite småtungt rent känslomässigt. Man är ju svag för när spelare visar klubbhjärta.

En helt annan sak. Jag kikar runt efter webbsida med Allsvenskans poängliga. Hittar inget - har du tips?

Black Boris sa...

Danne, kolla denna länk: http://stats.swehockey.se/

Anonym sa...

Tack för det! Kanonblogg, btw.