måndag 30 augusti 2010

BB:s elitserietips, del 10

Tia i Elitserien 2010/2011 blir Södertälje. SSK är ett risigt gäng som, som vanligt, har värvat friskt. Den här gången sägs de dessutom ha värvat smart men jag vet inte jag. Hursomhelst ser det jävligt finskt ut. Det är finnar här och finnar där och är det inte finnar så är det tjeckt.

Några silverhjälmar lär vi dock inte få se på sportklubbens hockeyskallar. Men kringlorna som spelarna sägs trycka i sig i var och varannan paus ska i vissa fall ha bytts ut mot finska pinnar. Mumintrollet är ny maskot och i söndags var man på bastuklubb i Tumba. Mark Levengood tackade på förmiddagen nej till att bli ny speaker men Kent & Co. grinar inte för det. Nu ryktas det istället att det blir självaste Stina Ekblad som tar bladet från mun. Hon har tydligen alltid gillat SSK. "Kvalserien är som Dramaten", sägs hon ha sagt. "Upp och ner och fullt av överskattade primadonnor."

¤ ¤ ¤

Varför blir Södertälje tia? Tja, vad kan jag säga... SSK ligger mig egentligen inte närmare hjärtat än Luleå och Modo men Södertälje ligger mig närmare rent fysiskt än sina förväntade konkurrenter i botten. Det är alltså lättare att som nollråtta ta sig till matcherna. Att Anders Eldebrink, Thom Eklund m.fl. starkt bidrog till att göra min barndom lite lyckligare - det var 1985 och SSK spöade Dif i finalen - har föga med hjärtetipset att göra. Det var ju så läänge sen.

SSK har kvalat sig upp eller kvar tre gånger på de senaste fyra åren. Jag tycker det får räcka nu. Laget är tydligen för bra för Allsvenskan men för dåligt för eliten. Så ge dem ett brejk! Låt dem vara! Låt SSK kämpa om en slutspelsplats en vinter så skickar vi ner dem i dyn lagom till valborg 2012.

¤ ¤

Laget då? Vad är det för fanskap, förlåt, manskap som kringelknutte-klubben ställer på isen? Det har jag delvis redan sagt; en jävla massa finnar och en tjeck. Lägg därtill en slovak, en dansk och en jänkare. Plus en medioker massa svensk. *Sniff, sniff* Jodå, jag medger att det luktar kvalserien lång väg. Men. Laget är begåvat med en och annan lovande liten fjunis. Särskilt hockeysönerna Heed och Kilström är hyperintressanta. Keepern Helenius är en matchvinnartyp som när det stämmer för honom kan stänga igen både burar och butiker. En personlig favorit är den för närvarande skadade centern Pakaslahti. En rekorderlig spelare på många sätt. Relativt stor, riktigt stark och rejält underskattad. Dessutom Elitserien kanske allra bästa tekare.

¤

Vägen mellan Borishov och Södertälje är som sagt kort, hjärtetipset sitter därmed som en smäck. Grattis till tiondeplatsen Kent! Ni grejar den i sista omgången, trots torsk mot HV. Tacka Gnaget för det!

2 kommentarer:

Kunta Kinte sa...

Att vänta är värre än att veta. Sorg renar hjärtat, ovisshet söndrar själen.

Black Boris sa...

Ordkakka från en hockeypoet. Kom igen nu Knutten, kom in i matchen. Mera fakta, mera nörda.